E160032
  ruit icoon
Laatste revisie: 19-12-2017

E160032 - Commissiemededeling: Een Europese strategie voor emissiearme mobiliteit



Op 20 juli 2016 heeft de Europese Commissie een pakket maatregelen voorgesteld om de overgang naar een koolstofarme economie in alle sectoren in Europa te versnellen. Het totale pakket bestaat uit twee mededelingen en twee verordeningen. Naast deze mededeling zijn dat:

  • Mededeling inzake een snellere overgang van Europa naar een koolstofarme economie (E160029);
  • Verordening betreffende bindende jaarlijkse broeikasgasemissiereducties door de lidstaten van 2021 tot en met 2030 (E160030);
  • Verordening betreffende de integratie van broeikasgasemissies en -verwijderingen als gevolg van landgebruik, verandering in landgebruik en bosbouw in het klimaat- en energiekader 2030 (E160031).

Stand van zaken

Behandelfase Eerste Kamer: behandeling in Eerste Kamer afgerond.

nationaal

De commissie Economische Zaken besprak de voorstellen uit het EU-klimaatpakket (zie ook: E160029, E160030 en E160031) op 13 september 2016 en besloot deze voor kennisgeving aan te nemen.

Europees

Op 14 december 2017 nam het Europees Parlement een resolutiePDF-document aan inzake de commissiemededeling.


Kerngegevens

volledige titel

Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's - Een Europese strategie voor emissiearme mobiliteit

document Europese Commissie

COM(2016)501PDF-document, d.d. 20 juli 2016

commissie Eerste Kamer

verwante dossiers


Behandeling Eerste Kamer

De commissie Economische Zaken besprak de voorstellen uit het EU-klimaatpakket (zie ook: E160029, E160030 en E160031) op 13 september 2016 en besloot deze voor kennisgeving aan te nemen.


Behandeling Tweede Kamer

Op 2 november 2016 stemde de Tweede Kamer over de beëindiging van het behandelvoorbehoud bij de beide verordeningen.

De Tweede Kamer heeft op dinsdag 27 september 2016 een behandelvoorbehoud vastgelegd voor beide verordeningen uit het EU-klimaatpakket (zie ook E160031).

De commissie voor Infrastructuur en Milieu besprak de voorstellen uit het EU-klimaatpakket op 7 september 2016.


Standpunt Nederlandse regering

De regering is positief over de Commissiemededeling en refereert aan het SER Energieakkoord en de daaruit volgende acties waaronder de Duurzame Brandstofvisie waarin staat welke duurzame brandstoffen ingezet kunnen worden en hoe vervoersmiddelen efficiënter gemaakt kunnen worden op het gebied van wegvervoer, scheepvaart, de luchtvaart- en spoorsector. Verder geeft zij aan dat de Declaration of Amsterdam, aangenomen door de informele Milieuraad in april 2016, oproept tot een emissievrije samenleving. Het kabinet is voor een snelle transitie en vindt het belangrijk dat de registratie en uitwisseling van gegevens tussen lidstaten onderling en de transparantie richting de gebruiker hier aan bijdraagt. Een mogelijk voorstel dat zorgt voor de invoering van beprijzing zal het kabinet niet steunen, omdat zij dit een keuze vindt die lidstaten individueel moeten maken.

De regering mist in de mededeling aandacht voor gedragsbeïnvloeding van burgers en consumenten, zoals het stimuleren van fietsen en het gebruik van openbaar vervoer, autodelen en het belang van het rijden op de beste banden met voldoende bandenspanning. Zij geeft daarnaast aan dat de herziening van de Eurovignetrichtlijn niet mag leiden tot nieuwe verplichtingen.

Het kabinet verwacht dat er voor de mededeling brede steun zal zijn. De daadwerkelijke proportionaliteit, regeldruk en administratieve lasten van deze voorstellen zullen beoordeeld worden zodra nieuwe voorstellen uit de mededeling volgen.


Samenvatting voorstel Europese Commissie

Emissiearme mobiliteit is een essentieel onderdeel van de meer algemene omschakeling naar een koolstofarme circulaire economie die Europa nodig heeft om concurrerend te blijven en aan de mobiliteitsbehoeften van mensen en goederen te voldoen.

Omdat de vervoersector verantwoordelijk is voor bijna een kwart van de broeikasgasemissies in de EU, presenteert de Europese Commissie een strategie voor koolstofarme mobiliteit, waarin de voornaamste hefbomen in de transportsector worden geïdentificeerd, met inbegrip van EU-brede maatregelen ter bevordering van emissiearme en emissieloze voertuigen en alternatieve koolstofarme brandstoffen.

Het vervoer kan in veel grotere mate dan in het verleden bijdragen aan de vermindering van de emissies in de EU, iets waartoe we ons hebben verbonden in het kader van de Klimaatovereenkomst van Parijs[1] en de Agenda 2030 voor duurzame ontwikkeling. De omschakeling naar emissiearme mobiliteit is wereldwijd al begonnen en het streven van de Commissie is om door middel van deze strategie het tempo ervan binnen de EU op te voeren. Dit vergt een groot aantal maatregelen. Deze maatregelen houden verband met belangrijke instrumenten om de vervoerssector technologieneutraal in de juiste richting te sturen en dragen bij aan werkgelegenheid, groei en investeringen: 1) een efficiënter vervoerssysteem, 2) emissiearme alternatieve energie voor vervoer en 3) emissiearme en emissievrije voertuigen. Bovendien zullen horizontale instrumenten (bijvoorbeeld de strategie voor de energie-unie; onderzoek en innovatie; het industrieel en investeringsbeleid; de strategie voor een digitale eengemaakte markt; en de vaardighedenagenda) het transformatieproces ondersteunen.

Via initiatieven zal de EU gunstige voorwaarden en sterke stimulansen voor emissiearme mobiliteit scheppen. De in deze mededeling aangekondigde maatregelen maken deel uit van een holistische benadering die het engagement op lange termijn van alle belanghebbenden (onder meer de lidstaten) vergt. Alle partijen zullen een bijdrage moeten leveren overeenkomstig hun verantwoordelijkheden.

Het regelgevend kader voor emissiearme mobiliteit wordt gecreëerd door middel van:

  • Van het optimaliseren vervoerssysteem en de efficiëntie ervan te verbeteren;
  • Van het bevorderen van het gebruik van emissiearme alternatieve energie voor vervoer;
  • Een streven naar emissievrije voertuigen.

Om dit te bewerkstelligen moet een gunstige omgeving voor emissiearme mobiliteit gecreëerd worden. Hiervoor zullen een aantal horizontale initiatieven en maatregelen (bijvoorbeeld de strategie voor de energie-unie; onderzoek en innovatie; het industrieel en investeringsbeleid; de strategie voor een digitale eengemaakte markt; en de vaardighedenagenda) op alle niveaus worden geïntroduceerd om dit te proces ondersteunen.

Later dit jaar zullen in dit verband voorstellen worden ingediend, onder andere met betrekking tot mogelijkheden voor het aantrekken van financiering voor de renovatie van gebouwen. Het streven van Eurocommissaris Maroš Šefčovič is om in december 2016 de conceptverordeningen voor het energie en klimaatbeleid van de EU te presenteren.


[1] De vervoerssector draagt bij aan de nationale doelstellingen ter vermindering van de broeikasgasemissies in het kader van de voorgestelde verordening over de verdeling van de inspanningen, COM(2016) 482PDF-document.


Behandeling Raad

Op 17 oktober 2016 heeft de Milieuraad informatie van de Europese Commissie gekregen over de mededeling.

In de databank EUR-Lex wordt de laatste stand van zaken in de Europese behandeling van het voorstel weergegeven.


Behandeling Europees Parlement

Op 14 december 2017 nam het Europees Parlement een resolutiePDF-document aan inzake de commissiemededeling.

In de databank OEIL van het Europees Parlement wordt de laatste stand van zaken in de behandeling van het voorstel weergegeven.


Standpunten andere lidstaten (IPEX)

In de databank IPEX wordt de behandeling van het voorstel in de diverse (kandidaat) lidstaatparlementen weergegeven.


Alle bronnen