E110044
  ruit icoon
Laatste revisie: 11-05-2016

E110044 - Voorstel voor een richtlijn betreffende pleziervaartuigen en waterscooters



De Europese Commissie heeft een voorstel uitgebracht voor een Richtlijn betreffende pleziervaartuigen en waterscooters. Dit voorstel behelst feitelijk enkele wijzigingen van de huidige Richtlijn 94/25/EG betreffende pleziervaartuigen.


Stand van zaken

Behandelfase Eerste Kamer: implementatietraject gestart.

Nationaal

Op 13 september 2011 heeft de commissie voor Economische Zaken, Landbouw en Innovatie het richtlijnvoorstel over pleziervaartuigen en waterscooters voor kennisgeving aangenomen.


Kerngegevens

document Europese Commissie

COM(2011)456PDF-document, d.d. 26 juli 2011

rechtsgrondslag

artikel 95 van het EG-Verdrag

commissie Eerste Kamer

beleidsterreinen


Implementatie

Richtlijn 2013/53/EUPDF-document betreffende pleziervaartuigen en waterscooters en tot intrekking van Richtlijn 94/25/EG werd op 20 november 2013 ondertekend door de Raad en het Europees Parlement en gepubliceerd in Pb EU L354 van 28 december 2013. Deze dient voor 18 januari 2016 geïmplementeerd te zijn.

Implementatie is geschied door een Wijziging Wet pleziervaartuig ter implementatie van EG-richtlijn pleziervaartuigen en waterscooters, deze is op 18 januari 2016 in werking getreden.  

Bron: Kwartaaloverzicht omzetting EG-Richtlijnen, stand per 1 april 2016.


Behandeling Eerste Kamer

Op 13 september 2011 heeft de commissie voor Economische Zaken, Landbouw en Innovatie het richtlijnvoorstel over pleziervaartuigen en waterscooters voor kennisgeving aangenomen.

  • korte aantekening 31.755; 32.377; 32.366; 32.314; 32.323; 32.588; 32.445; 32.252; 32.625; 32.304; 32.710 A; 32.710 XII; 32.710 XI; 31.936
    13 september 2011

Standpunt Nederlandse regering

In het BNC-fiche verwelkomt de regering het voorstel van de Commissie. Vereenvoudiging van regelgeving, aanscherping van eisen aan motoremissies, vergroting van de veiligheid, en een beter markttoezicht op pleziervaartuigen en onderdelen daarvoor op de EU-markt, zijn stuk voor stuk beleidsdoelen waar Nederland achter staat. De aanscherping van de eisen aan motoremissies, die een harmonisatie inhoudt met de in de VS sinds eind 2010 geldende eisen, stemt tot tevredenheid. Door de aanscherping van veiligheidseisen en eisen aan motoremissies op EU-niveau te regelen, en door de harmonisatie met de in de VS geldende eisen, wordt bijgedragen aan een gelijk speelveld. Dit is van groot belang voor de Nederlandse industrie.

Nederland heeft echter bedenkingen bij het voorgestelde tijdpad. Voor eisen aan motoremissies die in de VS reeds gelden, behoeft in Europa geen overgangsregeling te gelden. Die kunnen tegelijk met het van kracht worden van de richtlijn in werking treden, zonder dat daardoor fabrikanten in moeilijkheden komen.


Samenvatting voorstel Europese Commissie

De Europese Commissie heeft een voorstel uitgebracht voor een Richtlijn betreffende pleziervaartuigen en waterscooters. Dit voorstel behelst feitelijk enkele wijzigingen van de huidige Richtlijn 94/25/EG betreffende pleziervaartuigen. Voorgesteld wordt onder meer:

  • Aanpassing van het toepassingsgebied van en van de begrippen in de richtlijn, teneinde onder meer duidelijk te maken dat zowel pleziervaartuigen als waterscooters onder het bereik van de richtlijn vallen;
  • Opnemen van een algemeen veiligheidsvereiste, teneinde als rechtsgrondslag te dienen om onveilige vaartuigen uit de handel te nemen, in het bijzonder in gevallen waarin een nieuw risico wordt ontdekt dat (nog) niet in de geharmoniseerde normen is opgenomen;
  • Vaststellen van nieuwe strengere grenswaarden voor stikstofoxiden (NOx), koolwaterstoffen (HC) en fijnstof (PT);
  • Opnemen van een verplichting in de bouweisen om in vaartuigen met toilet een opvangtank te installeren;
  • Aanpassing van de procedure van beoordeling na de bouw van pleziervaartuigen, teneinde onder meer nader te specificeren door wie en in welke situaties deze procedure mag worden toegepast en teneinde de procedure uit te breiden tot waterscooters;
  • Uitbreiding van de verplichte CE-markering;
  • Een verplichting voor lidstaten om de Commissie over vijf jaar een verslag over de toepassing van de richtlijn te sturen.


Behandeling Raad

In de databank EUR-Lex wordt de laatste stand van zaken in de Europese behandeling van het voorstel weergegeven.


Behandeling Europees Parlement

In de databank OEIL van het Europees Parlement wordt de laatste stand van zaken in de behandeling van het voorstel weergegeven.


Standpunten andere lidstaten (IPEX)

In de databank IPEX wordt de behandeling van het voorstel in de diverse (kandidaat) lidstaatparlementen weergegeven.


Alle bronnen