E070124
Laatste revisie: 23-01-2008

E070124 - Mededeling inzake de verbetering van de lerarenopleiding



De Europese Commissie wil in de mededeling het onderwijs en de opleiding van leraren in de Europese Unie evalueren. Voorgesteld wordt samen na te denken over mogelijke maatregelen van de lidstaten en over de wijze waarop de Europese Unie deze maatregelen kan ondersteunen. Daartoe wordt eerst de achtergrond van het voorstel geschetst. Deze hangt nauw samen met de Lissabonagenda en de nieuwe eisen, die Veranderingen in het onderwijs en de samenleving stellen aan het lerarenberoep.


Stand van zaken

Behandelfase Eerste Kamer: behandeling in Eerste Kamer afgerond.


Kerngegevens

document Europese Commissie

COM(2007)392PDF-document, d.d. 3 augustus 2007

commissie Eerste Kamer

beleidsterrein


Behandeling Eerste Kamer

De commissie voor Europese Samenwerkingsorganisaties besloot op 6 november 2007 dat zij de onderhavige mededeling onder de aandacht wil brengen van de commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschapsbeleid.

Tijdens de vergadering op 27 november 2007 besloot de commissie OCW in een brief aan de minister het spanningsveld tussen de beperkte bevoegdheden van de EU op het gebied van onderwijs en de opstelling van de regering in het BNC-fiche aan de orde te stellen. De commissie vraagt de regering haar standpunt te verhelderen en te onderbouwen. Deze brief werd op 4 december 2007 verstuurd.

Op 15 januari 2008 besprak de commissie het antwoord en besloot zij op 22 januari 2008 een conceptbrief aan de minister te agenderen, waarin de commissie de minister zal verzoeken om verduidelijking van het standpunt ten aanzien van de bevoegdheden van de Europese Commissie op onderwijsgebied. Deze brief werd na enkele redactionele aanpassingen op 22 januari 2008 verstuurd.

Tijdens de vergadering op 26 februari 2008 heeft de commissie OCW het antwoord van de minister d.d. 12 februari 2008 voor kennisgeving aangenomen.


Behandeling Tweede Kamer

De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap stuurde op 30 oktober 2007 een brief aan de Tweede Kamer met een inhoudelijke reactie op onderhavige mededeling.

Onder andere bovengenoemde brief werd besproken tijdens een Algemeen Overleg op 8 november 2007.

  • algemeen overleg TK Tweede Kamer - 21.501-34, nr. 88
    8 november 2007
  • brief Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap - 22.112, 580
    30 oktober 2007

Standpunt Nederlandse regering

De Nederlandse regering onderschrijft in fiche 2 het belang van kwaliteit van het leraarschap. Nederland heeft daartoe verschillende initiatieven ontwikkeld die zijn opgenomen in Een goed werkende arbeidsmarkt. Beleidsplan Onderwijspersoneel 2004-2007 en Meer kwaliteit en differentiatie: de lerarenopleidingen aan zet. Beleidsagenda Lerarenopleidingen 2005-2008. Gelet op de reeds door Nederland in gang gezette activiteiten ter verbetering van de kwaliteit van de lerarenopleidingen en de zittende docenten zullen naar verwachting nauwelijks extra activiteiten uit de beleidslijnen voor de Commissie voortvloeien. Deze mededeling heeft geen financiële consequenties voor Nederland.

  • bnc-fiche Ministerie van Buitenlandse Zaken - 22.112, 566[2]
    20 september 2007

Samenvatting voorstel Europese Commissie

  • PDF-document commissievoorstel Europese Commissie - COM(2007)392
    3 augustus 2007
  • [en]PDF-document werkdocument Europese Commissie - SEC(2007)931
    3 augustus 2007
  • [en]PDF-document werkdocument Europese Commissie - SEC(2007)933
    3 augustus 2007

Behandeling Raad

De Raad Onderwijs, Jeugd en Cultuur nam op 15 november 2007 conclusies aan ten aanzien van onderhavige mededeling.

In de databank EUR-Lex wordt de laatste stand van zaken in de Europese behandeling van het voorstel weergegeven.

  • PDF-document conclusies Raad Onderwijs, Jeugdzaken en Cultuur - 14413/07
    25 oktober 2007

Behandeling Europees Parlement


Standpunten andere lidstaten (IPEX)

In de databank IPEX wordt de behandeling van het voorstel in de diverse (kandidaat) lidstaatparlementen weergegeven.


Alle bronnen