E060075
Laatste revisie: 08-12-2006

E060075 - Mededeling betreffende het bevorderen van de binnenvaart "NAIADES" - Geïntegreerd Europees Actieplan voor de binnenvaart



Goederenvervoer maakt een belangrijk deel uit van de Europese economie. Problemen als congestie en capaciteitsproblemen, met name bij het vervoer over de weg, tasten tegelijkertijd echter de mobiliteit en het concurrentievermogen aan. De Europese Commissie wil daarom meer en beter gebruik maken van de mogelijkheden die de binnenvaart biedt. In deze mededeling presenteert zij daarom een geïntegreerd actieplan voor de binnenvaart, NAIADES genaamd.


Stand van zaken

Behandelfase Eerste Kamer: behandeling in Eerste Kamer afgerond.


Kerngegevens

document Europese Commissie

COM(2006)6PDF-document, d.d. 17 januari 2006

commissie Eerste Kamer

beleidsterrein


Behandeling Eerste Kamer

De commissie voor Europese Samenwerkingsorganisaties heeft tijdens de vergadering d.d. 5 september 2006 besloten de onderhavige mededeling onder de aandacht te brengen van de commissie voor Verkeer & Waterstaat.

De commissie voor Verkeer & Waterstaat heeft tijdens de vergadering op 17 oktober 2006 besloten het dossier opnieuw te agenderen op 31 oktober 2006.

Tijdens de commissievergadering op 31 oktober 2006 is besloten dat een tweetal commissievragen opgesteld zullen worden met betrekking tot de redenen waarom de pleziervaart niet in de termen van het actieplan van de Europese Commissie is ondergebracht en over de voor- en nadelen van het Nederlandse vooroplopen met betrekking tot de wetgeving voor de binnenvaart t.a.v. andere EU-lidstaten.

Na ontvangst van de antwoorden heeft de commissie Verkeer en Waterstaat besloten het dossier ter kennisgeving aan te nemen.


Standpunt Nederlandse regering

Uit fiche zes blijkt dat de Nederlandse regering nog een groot aantal vragen heeft bij het actieplan dat door de Europese Commissie wordt voorgesteld. Zo is lang niet altijd duidelijk of de plannen door de Unie dan wel door de afzonderlijke lidstaten moeten worden uitgevoerd. Ook over de financiële consequenties bestaat nog geen duidelijkheid.

De regering benadrukt wel dat de binnenvaart wat haar betreft een belangrijk onderdeel is van het goederenvervoer binnen Europa. Het is daarbij echter wel van belang dat wordt gewerkt aan de onderlinge samenhang met andere vervoersmogelijkheden, zoals trein, weg en luchtvaart. Intermodale knooppunten moeten verder worden ontwikkeld. Daarbij dient tevens uitgebreid aandacht te worden besteed aan het bronbeleid, zodat niet alleen de economie, maar ook het milieu profiteert. Voorts dient de Commissie volgens de regering te onderzoeken of het mogelijk is de subsidiedrempels voor binnenvaartondernemers te verlagen.

De regering stelt aan het einde van het fiche dat veel van de door de Commissie voorgestelde maatregelen niet of nauwelijks invloed zullen hebben op de binnenvaart in ons land. De Nederlandse wetgeving loopt ver voor bij die van enkele andere lidstaten. De regering benadrukt tenslotte nog absoluut tegen de oprichting van een agentschap voor de binnenvaart te zijn. Er kan beter worden gestreefd naar een versterkte samenwerking tussen de Commissie en de verschillende riviercommissies.

  • bnc-fiche Ministerie van Buitenlandse Zaken - 22.112, 438[6]
    27 april 2006

Samenvatting voorstel Europese Commissie

De Commissie is van mening dat de organisatie van het goederenvervoer op heel wat punten kan worden verbeterd. Congestie, capaciteitsproblemen en vertragingen tasten de mobiliteit en het concurrentievermogen aan en zijn nadelig voor het milieu en de levenskwaliteit. Omdat de EU zich verbonden heeft te blijven streven naar een omschakeling op minder energie-intensieve, schonere en veiliger vervoersmodaliteiten, ligt het volgens de Commissie voor de hand dat de binnenvaart een belangrijke bijdrage kan leveren om deze doelstellingen te verwezenlijken.

De mededeling bevat een geïntegreerd actieplan om met concrete maatregelen het marktpotentieel van de binnenvaart in heel Europa optimaal te benutten en vervoer via de binnenwateren aantrekkelijker te maken. De mededeling beschrijft vijf terreinen waarop actie ondernomen zou moeten worden, te weten:

  • Markt;
  • Vloot;
  • Banen en vaardigheden;
  • Imago;
  • Infrastructuur

De acties zijn onder te verdelen in:

  • Wettelijke maatregelen, met name harmonisatie van bestaande wetgeving;
  • Beleidsmaatregelen, zoals het aanstellen van een TEN- coördinator voor de binnenvaart;
  • Ondersteuningsmaatregelen, zoals het stimuleren van het gebruik van milieuvriendelijke technologieën.

Voor de uitvoering van het programma zal nauw moeten worden samengewerkt met nationale en regionale overheden, riviercommissies en de Europese industrie.

In een apart hoofdstuk komt de institutionele discussie kort aan bod. Daarin worden 4 opties gepresenteerd voor vernieuwing van het institutionele kader voor de binnenvaart:

  • Versterking van de samenwerking tussen bestaande organisaties;
  • Toetreding van de EU tot de CCR en DC;
  • Oprichting van een intergouvernementele Pan-Europese verdragsorganisatie voor de binnenvaart;
  • Communautair kader (bijv. Agentschap).

In de loop van het jaar zal de Commissie met een uitgewerkt voorstel (voor de 4e optie) komen.

  • PDF-document commissievoorstel Europese Commissie - COM(2006)6
    17 januari 2006
  • [en]PDF-document werkdocument Europese Commissie - SEC(2006)34
    17 januari 2006

Behandeling Raad

In de databank EUR-Lex wordt de laatste stand van zaken in de Europese behandeling van het voorstel weergegeven.


Behandeling Europees Parlement

Op 26 oktober 2006 heeft het Europees Parlement een resolutie aangenomen met betrekking tot de mededeling inzake NAIADES.

In de databank OEIL van het Europees Parlement wordt de laatste stand van zaken in de behandeling van het voorstel weergegeven.


Standpunten andere lidstaten (IPEX)

In de databank IPEX wordt de behandeling van het voorstel in de diverse (kandidaat) lidstaatparlementen weergegeven.


Alle bronnen