Helpt u mee onze website te verbeteren?

Dinsdag 25 november 2025, commissie Financiën (FIN)




Agenda

1.Vaststellen agenda

2.36735

Fiscale verzamelwet 2026

Beslispunt

  • Wenst de commissie het stuk door te geleiden naar de plenaire vergadering (als hamerstuk, ter stemming of voor plenaire behandeling)? Zo niet:
  • Wenst de commissie op 2 december inbreng te leveren voor een tweede verslag?

Toelichting

  • Het wetsvoorstel is op 23 september 2025 aangenomen door de Tweede Kamer.
  • Anders dan in voorgaande jaren heeft de Tweede Kamer de fiscale verzamelwet separaat van het Belastingplan behandeld.
  • Een belangrijk discussiepunt betrof het amenderen van beleidsonderdelen in de verzamelwet zonder dat het nieuwe Belastingplan 2026 bekend was. Er is één amendement aangenomen, dat een grondslag creëert voor gemeenten om een leegstandsheffing voor woningen in te voeren.
  • Op 23 september heeft de commissie een brief van de staatssecretaris van Fiscaliteit, Belastingdienst en Douane ontvangen over de voortgang van de Fiscale Verzamelwet 2026 en de fiscale positie van woningcorporaties, naar aanleiding van een toezegging bij de Voorjaarsnota 2025.
  • Op 28 oktober heeft de commissie inbreng geleverd voor het verslag. Op 14 november heeft de staatssecretaris de nota naar aanleiding van het verslag Fiscale verzamelwet 2026 toegestuurd. Deze staat vandaag ter behandeling op de agenda.

Proces

  • De fiscale verzamelwet dient uiterlijk 31 december behandeld te zijn door de Eerste Kamer.
  • Wanneer de commissie besluit de wet plenair te behandelen, ligt agendering op 9 december in de lijn der verwachting.
  • Indien de commissie een tweede verslag wenst, stelt de commissiestaf voor om dinsdag 2 december inbreng te leveren voor het tweede verslag en de wet aan te melden voor plenaire behandeling op 16 december onder voorbehoud van tijdig ontvangst van de antwoorden. Het ministerie zal in dat geval worden verzocht uiterlijk vrijdag 12 december de antwoorden aan te leveren.

Internetconsultatie en uitvoeringstoetsen

Conform de Kamernotitie Uitvoerbaarheid, handhaafbaarheid en doenvermogen burgers treft u hieronder een overzicht met link naar de internetconsultatie en uitvoeringstoetsen:


Nadere procedure



3.36800 IX, B

Verslag van een schriftelijk overleg met de minister van Financiën over niet en gedeeltelijk uitgevoerde moties en over (deels) openstaande toezeggingen; Begrotingsstaten Financiën en Nationale Schuld 2026

Beslispunten

  • Kan de commissie instemmen met de ambtelijke adviezen ten aanzien van de moties (en zo nee, graag een toelichting wat de commissie nog wenst om de motie als uitgevoerd aan te merken)?
  • Kan de commissie instemmen met de ambtelijke adviezen ten aanzien van de toezeggingen (en zo nee, graag een toelichting wat de commissie nog wenst om aan de toezegging te voldoen)?

Toelichting

  • Op 17 september 2025 is aan de minister van Financiën een brief gestuurd. Dit betrof de digitale overzichten van respectievelijk openstaande en deels voldane toezeggingen en van de niet of gedeeltelijk uitgevoerde moties op het beleidsterrein van het departement waarvan de termijn volgens onze informatie op 1 juli 2025 verstreken is. Op 3 november heeft de minister van Financiën de kamer een geactualiseerd overzicht toegestuurd met de stand van zaken van de aan uw Kamer gedane moties en toezeggingen.
  • Zoals gebruikelijk heeft de commissiestaf de actuele status van de diverse toezeggingen en moties geannoteerd en voorzien van een ambtelijk behandelvoorstel. Op 11 november heeft de commissie op basis hiervan een aantal moties en toezeggingen behandeld. Een deel kon echter niet worden besproken vanwege de afwezigheid van de betreffende commissieleden. Daarom is besloten deze moties en toezeggingen vandaag opnieuw voor te leggen (zie het bijgevoegde ambtelijke advies).
  • De betreffende commissieleden is gevraagd om vooraf per e-mail aan te geven hoe zij zich verhouden tot het voorgestelde behandeladvies, dan wel dit tijdens de vergadering kenbaar te maken.

Bespreking verslag schriftelijk overleg en brief


4.36600 / 31865, AG; 31.865, L

Verslag van een schriftelijk overleg met de minister van Financiën over voorlichting en advies over de consequenties van en het handelingsperspectief bij een verworpen begroting; Brief van de minister van Financiën over wijzigen van Comptabiliteitswet 2016 over wegstemmen begroting; Verbetering verantwoording en begroting

Beslispunt

  • Kunnen de brieven van 3 juli en 17 november van de minister van Financien ter kennisgeving worden aangenomen of geven de brieven aanleiding tot (mondeling dan wel schriftelijk) nader overleg?

Toelichting

  • Per brief van de Voorzitter van de Eerste Kamer d.d. 25 maart 2025 is de Raad van State om voorlichting gevraagd over de consequenties van en het handelingsperspectief bij een verworpen begroting​​​​​, meer in het bijzonder de staatsrechtelijke consequenties en het handelingsperspectief bij het verwerpen van een begroting voor individuele bewindspersonen, de regering en voor het parlement. De voorlichting is op 10 juni 2025 met de Kamer(s) gedeeld en is op 17 juni 2025 in uw commissie behandeld.
  • Eerder had de Tweede Kamer, naar aanleiding van de aanvaarde motie-Grinwis c.s. (TK 36.625, nr. 13), per brief van 20 maart 2025 de Algemene Rekenkamer gevraagd om de consequenties van en het handelingsperspectief bij een verworpen begroting te schetsen. De Algemene Rekenkamer heeft per brief d.d. 3 april 2025 aan dat verzoek van de Tweede Kamer voldaan.
  • De commissie besloot op 17 juni jl. dat de commissiestaf een concept commissiebrief zou voorbereiden die 1 juli vastgesteld en verzonden is. In de brief wordt de minister gevraagd te reageren op de voorlichting van de RvS, de brief van de AR en de motie-Grinwis (de Tweede Kamer aanvaarde motie-Grinwis c.s over het na verwerping van een ontwerpbegroting onverwijld indienen van een nieuw begrotingswetsvoorstel, TK 36.740, 17).
  • Op 17 november heeft de minister geantwoord op deze brief. Deze beantwoording ligt vandaag ter agendering voor.

Inhoud

  • De minister van Financiën signaleert twee discrepanties tussen de voorlichting van de Raad van State en de brief van de Algemene Rekenkamer over de gevolgen en het handelingsperspectief bij een verworpen begroting.
  • Daar waar de Algemene Rekenkamer in zijn advies de mogelijkheid benoemt om na Prinsjesdag een (nieuwe) begroting in te dienen nadat een begroting eerder door de Tweede of Eerste Kamer is verworpen, adviseert de Raad van State dat de regering dit onverwijld zou moeten doen om het budgetrecht niet in te perken. In het verlengde hiervan adviseert de Raad van State om deze plicht wettelijk vast te leggen. De minister gaat de Comptabiliteitswet 2016 aanpassen, zodat hij ook uitvoering geeft aan de motie-Grinwis c.s.
  • Ten tweede stelt de Raad van State dat artikel 2.25 Comptabiliteitswet 2016 niet kan worden toegepast in een begrotingsloze periode, in tegenstelling tot de suggestie van de Algemene Rekenkamer om deze bepaling als praktische leidraad te gebruiken.

Bespreking verslag schriftelijk overleg





5.36.602, AH

Verslag van een nader schriftelijk overleg met de staatssecretaris van Financiën - FB&D over het gezamenlijke basistarief inkomstenbelasting en mogelijkheden van koppelen van de hypotheekrenteaftrek; Belastingplan 2025

Beslispunt

  • Kan de brief van 19 november van de staatssecretaris van Financiën - Fiscaliteit, Belastingdienst en Douane ter kennisgeving worden aangenomen of geeft de brief aanleiding tot nader schriftelijk overleg (derde ronde)?

Toelichting

  • Tijdens de behandeling Belastingplan van 10 december 2024 zegde de staatssecretaris van Financiën - Fiscaliteit, Belastingdienst en Douane (FBD) de Kamer naar aanleiding van een vraag van het lid Martens (GroenLinks-PvdA) toe de mogelijkheden of de onmogelijkheden, als die er zijn, om de maximale hypotheekrenteaftrek te koppelen aan de eerste schijf in box 1 van de inkomstenbelasting, voor het voorjaar in kaart te brengen en deze mee te nemen in de fiscale beleids- en uitvoeringsagenda (T03976). Per brief van 30 mei 2025 heeft de staatssecretaris FBD deze mogelijkheden en onmogelijkheden aan de Kamer toegestuurd.
  • De commissie besloot op 10 juni om de toezegging als voldaan aan te merken, en met de minister in schriftelijk overleg te treden. Op 1 juli 2025 leverde de commissie inbreng voor schriftelijk overleg. De antwoorden zijn op 21 augustus 2025 ontvangen en stonden 9 september ter bespreking geagendeerd.
  • Op 23 september besloot de commissie tot het leveren van inbreng voor nader schriftelijk overleg. De beantwoording van de staatssecretaris van Financiën - Fiscaliteit, Belastingdienst en Douane van 19 november ligt vandaag ter agendering voor.

Bespreking verslag nader schriftelijk overleg



6.31865, J

Beslispunten

  • Wenst de commissie de conceptbrief vast te stellen waarin de minister wordt verzocht in samenwerking met de Algemene Rekenkamer en de AuditDienst Rijk een implementatieplan op te stellen?
  • Kan de commissie instemmen met het richten van deze brief aan de minister van Financiën?

Toelichting

  • De commissie had op 20 mei 2025 een mondeling overleg met de minister van Financiën over versterking van de regierol Algemene Rekenkamer.
  • De commissie had op 10 juni 2025 een gesprek met de President van de Algemene Rekenkamer over versterking van de regierol van de Algemene Rekenkamer.
  • De commissie had op 8 juli 2025 een gesprek met de Auditdienst Rijk (ADR) over de inrichting van het controlebestel Rijk.

Behandeling Tweede Kamer

  • De Tweede Kamercommissie voor de Rijksuitgaven heeft op donderdag 4 september jl. een commissiedebat gevoerd met de minister van Financiën.
  • In dit commissiedebat is uitgebreid gesproken over het controlebestel en is geconstateerd dat de opvolging door de Kamer in nieuwe samenstelling opgepakt zal worden.
  • De minister heeft toegezegd snel het gesprek aan te gaan met onder andere de Rekenkamer over de toekomstige inrichting van het controlebestel en zal daarover terugkoppelen aan de Tweede Kamer. Hier zal in de eerste commissievergadering voor de Rijksuitgaven op teruggekomen worden.
  • Tevens is er een verzoek gedaan om na de Tweede Kamerverkiezingen een tweeminutendebat in te plannen.

Daarnaast heeft de minister aan de Tweede Kamer toegezegd:

  • in een brief terug te komen op het wettelijk verankeren van een tijdige afronding van de budgettaire besluitvorming in het voorjaar.
  • in een brief terug te komen op hoe in het vervolg de budgetflexibiliteit beter kan worden gemonitord.
  • de werkgroep begrotingshorizon te vragen advies uit te brengen over de mogelijkheden om in de begroting meer informatie te geven over de ontwikkeling bij ongewijzigd beleid, inclusief de risico's. De minister zal hierover terugkoppelen.

In de commissievergadering van 11 november is ingestemd met het verwerken van het voorstel van Bart Kroon in een commissiebrief. Deze brief ligt vandaag ter agendering voor.


Bespreking brief



7.Uitnodiging en inventarisatie Ambassadeursconferentie 5 februari 2026

Beslispunten:

  • Wenst de commissie specifieke thema's op te geven voor de inhoudelijke gespreksrondes?
  • Welke leden wensen zich aan te melden voor deelname aan de ambassadeursconferentie op donderdag 5 februari 2026, 11:15-15:30 uur?

Toelichting

In het kader van de jaarlijkse Ambassadeursconferentie staat op donderdag 5 februari 2026, 11:15-15:30 uur de traditionele ontmoeting tussen de Nederlandse ambassadeurs en de leden van de Staten-Generaal gepland.

De bijeenkomst biedt alle leden van de Eerste en Tweede Kamer de mogelijkheid om kennis te maken met de (ongeveer 150) Nederlandse ambassadeurs en met hen op informele wijze van gedachten te wisselen over de werkzaamheden op de Nederlandse ambassades en de relatie daarvan met de politieke besluitvorming in Nederland.

De bijeenkomst zal bestaan uit drie opeenvolgende inhoudelijke gespreksrondes van ca. 45 minuten, waarbij Kamerleden en ambassadeurs in kleine groepen met elkaar in gesprek gaan over diverse thema’s. Er wordt een lunch aangeboden.

Indien leden wensen deel te nemen kunnen zij zich aanmelden tijdens de commissievergadering of per e-mail via het onderstaand aangegeven e-mailadres. Deze leden zullen in aanloop naar de bijeenkomst nadere informatie ontvangen.

Daarnaast kunnen leden thema’s aandragen voor de inhoudelijke gespreksrondes. De gespreksthema’s kunnen op alle denkbare beleidsterreinen liggen. De griffies van beide Kamers zullen samen met het ministerie een definitieve lijst opstellen, waarbij zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de opgegeven onderwerpen.

Een impressie van de bijeenkomst die op 29 januari 2025 plaatsvond treft u hier.


Bespreking

8.Mededelingen en informatie

A - Beleidsreactie op brief Eerste bevindingen onderzoek rechtsbescherming van ondernemers bij geschillen over douaneheffingen van de IBTD

Op 6 oktober ontving de Eerste Kamer een brief van de minister van Financiën over de eerste bevindingen van het IBTD-onderzoek naar de rechtsbescherming van ondernemers bij douaneheffingen. Daarin werd aangegeven dat uw Kamer binnen zes weken een inhoudelijke beleidsreactie zou ontvangen op de eerste bevindingen. In goed overleg met de IBTD is echter besloten om in deze fase van het onderzoek nog geen beleidsreactie te geven, maar dit pas te doen bij het eindrapport. Het eindrapport volgt naar verwachting in de eerste helft van 2026.

B - Stand-van-zakenbrief Belastingdienst

Bijgaand treft u een afschrift van de stand-van-zakenbrief Belastingdienst en bijbehorende bijlagen. De staatssecretaris meldt onder andere dat de basis van de Belastingdienst steeds beter op orde komt, met voortgang op modernisering van het ICT-landschap, het versterken van de dienstverlening aan burgers en bedrijven, en het werven en opleiden van voldoende gekwalificeerd personeel. Tegelijkertijd blijven grote opgaven bestaan, waarvoor zorgvuldig moet worden afgewogen welke nieuwe beleidswensen passen binnen de beschikbare capaciteit en de meerjarenstrategie richting een toekomstbestendige Belastingdienst.Voor het einde van het jaar verwacht hij u nog separaat te informeren over een aantal andere onderwerpen, waaronder de tegenbewijsregeling box 3.

C - Ministeriële regeling vermogensuitzonderingen nabestaandenregeling

In de lijst gedelegeerde regelgeving is de Ministeriële regeling vermogenstoetsuitzonderingen opgenomen (EK 36.577, F). Met deze regeling wordt een vermogensuitzondering ingevoerd voor betalingen aan nabestaanden van een overleden gedupeerde in het kader van de hersteloperatie toeslagen. Het betreft een zware voorhangprocedure waarin beide Kamers gedurende twee weken kunnen vragen om het onderwerp van de ministeriële regeling alsnog in de vorm van een wetsvoorstel voor te leggen.




9.Rondvraag

10.Ter herinnering: openstaande correspondentie

    • Hieronder is een overzicht van de openstaande correspondentie weergegeven (dit betreft brieven en verslagen).
    • Een overzicht van wetsvoorstellen die bij de commissie voor Financiën in (schriftelijke) behandeling zijn, is via deze link te raadplegen.
    • Een overzicht van Financiën -wetsvoorstellen in behandeling bij de Tweede Kamer is te raadplegen via deze link.

    Overzicht openstaande correspondentie

    Verzonden

    Onderwerp + link

    Reactietermijn

    Toelichting

    19 november 2025

    SO - over voortgangsrapportage hersteloperatietoeslagen mei - augustus 2025 (36.708)

    Link brief

    17 december 2025

     

    19 november 2025

    NSO - over de impactanalyse btw-verhoging op logies (36.602)

    Link brief

    17 december 2025

     

    Wetgeving

    Versie: 19 november 2025