1.Vaststellen agenda
2.36.264
Verzamelwet gegevensbescherming
Besluitpunt
Wenst de commissie:
-
-een datum te bepalen voor het leveren van inbreng voor een tweede verslag?
-
-het wetsvoorstel af te doen als hamerstuk of na stemming?
-
-aan de Kamervoorzitter een datumvoorstel voor een plenair debat te doen?
Toelichting
In de commissievergadering van 3 juni 2025 is besloten om gelegenheid te bieden om vragen in te leveren m.b.t. het wetsvoorstel Verzamelwet gegevensbescherming (36.264). Het verslag werd vastgesteld op 1 juli 2025. De nota naar aanleiding van het verslag is op 20 november 2025 ontvangen.
Nadere procedure
3.31.066 / 26.643, AO
Brief van de staatssecretaris van Financiën - FB&D ter aanbieding van een afschriftbrief over de overstap naar M365 bij de Belastingdienst; Belastingdienst
Beslispunt
Welke fracties wensen heden inbreng te leveren voor schriftelijk overleg?
Toelichting
De staatssecretaris van Financiën bood op 2 oktober 2025, mede namens de staatsecretaris van BZK, deze Kamer een afschrift aan (36.066 / 26.643, AO) van een brief aan de Tweede Kamer over de overstap van de Belastingdienst, Douane en Toeslagen naar Microsoft365. De staatssecretaris licht dit besluit toe en gaat in op de volgende onderzochte en afgewogen scenario’s:
-
1.Europese oplossing;
-
2.Hybride on-premises oplossing;
-
3.Continueren huidige werkomgeving;
-
4.Overstap M365.
Er wordt geconcludeerd dat de keuze om de overstap naar M365 voort te zetten op dit moment de meest geschikte optie is. Wel is er aandacht voor een exit-strategie.
De brief stond op 14 oktober jl. geagendeerd in de commissie Digitalisering, gelet op de Nederlandse Digitaliseringsstrategie (NDS) en eerdere gesprekken met externe deskundigen over alternatieven voor de cloudoplossingen van big tech-bedrijven. De commissie Financiën werd geattendeerd op de brief, die deze brief wenste te bespreken. In een gezamenlijke commissievergadering van de commissies Financiën en Digitalisering is op 4 november 2025 besloten de behandeling over te laten aan Digitalisering en heden gelegenheid te bieden tot het leveren van inbreng voor schriftelijk overleg.
Inbreng voor schriftelijk overleg
4.36.800 VII / 36.800 IV, A
Verslag van een schriftelijk overleg met de minister van BZK over niet en gedeeltelijk uitgevoerde moties en over (deels) openstaande toezeggingen; Begrotingsstaten Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 2026
Beslispunten
-
-Kan de commissie instemmen met de voorstellen uit het ambtelijk memo betreffende status en aanpassing deadline?
-
-Hoe wenst de commissie te besluiten ten aanzien van toezeggingen T03652 en T03662?
Toelichting
Bij brief van 13 november 2025 heeft de minister van BZK, mede namens de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties, gereageerd op het jaarlijkse motie- en toezeggingenrappel van de Kamer. In de reactie wordt ingegaan op de status van vijf toezeggingen op het terrein van de commissie DIGI. Ten behoeve van de overzichtelijkheid is in bijgevoegd ambtelijk memo een overzicht gegeven van de toezeggingen, voorzien van een reactie van de staatssecretaris en een ambtelijk advies inzake de status van afdoening van de toezeggingen. De commissie kan thans de reactie van de minister van BZK wegen en besluiten of de status van de toezeggingen gewijzigd moet worden.
Het betreft de volgende toezeggingen:
T03652 - Toezegging Toekomstige technologieën die decentrale dataopslag mogelijk maken onderzoeken en gebruiken (34.972/35.868)
T03658 - Toezegging Afschrift toezichtkader Wet digitale overheid (34.972 / 35.868)
T03662 - Toezegging Gesprek met minister voor Rechtsbescherming betreffende IT en algoritmes meenemen in vroeg stadium nieuwe wet- en regelgeving (CXLVII)
T03663 - Toezegging Gesprek met minister voor Rechtsbescherming betreffende evaluatiebepalingen toetsing AI-gebruik (CXLVII)
T03665 - Toezegging Informeren Kamer na onderzoek cookieregeling en data-eigenaarschap (CXLVII)
Bespreking
5.26.643, K
Brief van de staatssecretaris van BZK ter aanbieding van de Nederlandse Digitaliseringsstrategie; Informatie- en communicatietechnologie (ICT)
Beslispunten
-
-Stemt de commissie in met het aangepaste voorstel voor de deskundigenbijeenkomst over de Nederlandse Digitaliseringsstrategie?
-
-Stemt de commissie in met de voorgestelde vragen of wenst de commissie alternatieve of aanvullende vragen voor te leggen aan de genodigden?
Toelichting
Tijdens de commissievergadering van 9 september 2025 heeft de commissie besloten een deskundigenbijeenkomst over de Nederlandse Digitaliseringsstrategie (NDS) te organiseren, teneinde met een aantal deskundigen daarop te reflecteren. De commissie verzocht de staf een voorstel uit te werken en daarbij Arre Zuurmond, het adviescollege ICT-toetsing en decentrale overheden te betrekken. Tijdens de commissievergadering van 14 oktober 2025 werden door enkele leden aanvullende sprekers voorgedragen. De commissievoorzitter is - gegeven alle input - in overleg met de griffie tot een aangepast voorstel gekomen.
Het aangepaste voorstel is tot stand gekomen vanuit de overweging om geen organisaties uit te nodigen die reeds in de Tweede Kamer zijn gehoord tijdens het rondetafelgesprek op 23 september jl. Het rondetafelgesprek is via deze link terug te kijken. In de bijlage bij het aangepaste voorstel treft u bovendien een overzicht aan van de bij de Tweede Kamer ingediende position papers, voorzien van een korte samenvatting van de kernboodschappen. Alle position papers zijn ook na te lezen in de bijlagen bij dit agendapunt.
Behandeling in Tweede Kamer
Tot vrijdag 5 september 2025 konden leden van de commissie Digitale Zaken feitelijke vragen met betrekking tot de NDS inleveren. Deze vragen zijn bij brief van 26 september jl. door de staatssecretaris van BZK (Van Marum) beantwoord. De Tweede Kamer heeft op 3 september jl. een technische briefing en op 23 september jl. een rondetafelgesprek georganiseerd. Op 29 september jl. heeft een notaoverleg met de staatssecretaris van BZK plaatsgevonden. De staatssecretaris gaf aan dat sinds het verschijnen van de - breed gedragen - NDS interbestuurlijk gewerkt wordt aan een investeringsagenda onder regie van het ministerie. De kosten en baten worden per prioriteit uitgewerkt en er worden financieringsopties in kaart gebracht. Op 17 november 2025 heeft staatssecretaris Van Marum deze investeringsagenda aan de Tweede Kamer verstuurd. Uit de voorlopige raming in de investeringsagenda wordt duidelijk dat er naar schatting 950 miljoen euro nodig is voor de uitvoering van de NDS.
NB: De commissiestaf gaat op zoek naar een geschikte datum en tijdstip begin 2026.
NB2: Na de deskundigenbijeenkomst zal tijdens een nabespreking worden bezien of vervolgstappen gewenst zijn t.a.v. de NDS.
Bespreking voorbereiding deskundigenbijeenkomst over de Nederlandse Digitaliseringsstrategie
6.COM(2025)837
Proposal for a Regulation amending Regulations (EU) 2016/679, (EU) 2018/1724, (EU) 2018/1725, (EU) 2023/2854 and Directives 2002/58/EC, (EU) 2022/2555 and (EU) 2022/2557 as regards the simplification of the digital legislative framework, and repealing Regulations (EU) 2018/1807, (EU) 2019/1150, (EU) 2022/868, and Directive (EU) 2019/1024 (Digital Omnibus)
NB: voorgesteld wordt de agendapunten 6, 7, 8 en 9 gezamenlijk te behandelen.
Beslispunten
-
-Wenst de commissie het voorstellen opgenomen in de agendapunten 6,7,8 en 9 in behandeling te nemen?
-
-Wenst de commissie het voorstel van het lid Van de Sanden te aanvaarden om de Kamer voor te stellen een of meer rapporteurs aan te wijzen?
-
-Zo ja, wenst de commissie bij de commissies J&V, EZ/KGG en EUZA na te gaan of deze al dan niet wensen aan te sluiten bij de behandeling van dit voorstel?
Zo ja, wenst de commissie vervolgens werkzaamheden op te pakken om in kaart te brengen welke informatiebehoefte er bestaat m.b.t. de voorstellen van de Europese Commissie, alvorens een voorstel te doen aan de Kamer om een of meerdere rapporteurs te benoemen?
Toelichting
Op verzoek van het lid Van de Sanden is het op 19 november 2025 door de Europese Commissie gepubliceerde Digitale omnibus pakket betreffende vereenvouding van EU-digitaliseringswetgeving heden geagendeerd. Bijgevoegd treft u een notitie van zijn hand waarin hij het belang van het onderwerp uiteenzet en toelichting om welke reden hij wil voorstellen, op basis van artikel 40 van het Reglement van Orde van de Eerste Kamer, de Kamer een of meer rapporteurs te laten aanwijzen. Bij dit agendapunt treft u een notitie waarin het lid Van de Sande zijn voorstel toelicht.
In het Europees Werkprogramma Eerste Kamer 2025 (vastgesteld op 20 mei 2025) is het pakket Digitale Omnibus als prioritair aangemerkt door de commissie DIGI.
COM(2025)837
De Commissie beoogt met het Omnibus-pakket een brede harmonisatie en technische opschoning van bestaande digitale regelgeving. Doel hiervan is het wegnemen van inconsistenties en het vergemakkelijken van naleving, met name voor kleinere ondernemingen ten behoeve van versterking van de innovatiekracht binnen de Europese Unie.
Artikel 40 Reglement van Orde van de Eerste Kamer luidt:
-
1.Commissies die de benoeming van een of meer rapporteurs wenselijk achten, stellen
hiervoor een gemotiveerd voorstel op en leggen dit aan de Kamer ter besluitvorming voor.
-
2.In het voorstel worden in elk geval opgenomen:
-
a.de opdracht van de rapporteur of rapporteurs,
-
b.een indicatie van de duur van de werkzaamheden en
-
c.een indicatie van de benodigde ambtelijke ondersteuning.
-
3.Een rapport wordt na gereedkomen aan de Voorzitter aangeboden, die het naar de betrokken commissie of commissies doorgeleidt
7.COM(2025)836
Proposal for a Regulation amending Regulations (EU) 2024/1689 and (EU) 2018/1139 as regards the simplification of the implementation of harmonised rules on artificial intelligence (Digital Omnibus on AI)
Beslispunt
-
-Wenst de commissie het voorstel in behandeling te nemen?
Onder verwijzing naar de toelichting onder agendapunt 6 ligt de vraag voor of de commissie dit voorstel, onderdeel van het Digitale Omnibuspakket, in behandeling wil nemen.
COM(2025)836
De bestaande AI-verordening treedt gefaseerd in werking. (Regels m.b.t . verboden AI en generatieve AI gelden al.) M.b.t. de regels voor hoog-risico-AI, die vanaf zomer 2026 in werking zullen moeten treden voorziet de Europese Commissie op basis van consultaties moeilijkheden, zoals trage aanwijzing van bevoegde autoriteiten en het ontbreken van geharmoniseerde standaarden. Om deze knelpunten te verhelpen, stelt de Commissie gerichte vereenvoudigingsmaatregelen voor om een tijdige en evenredige implementatie van de AI-verordening mogelijk te maken.
Bespreking
8.COM(2025)838
Proposal for a Regulation on the establishment of European Business Wallets
Beslispunt
Wenst de commissie het voorstel in behandeling te nemen?
Onder verwijzing naar de toelichting onder agendapunt 6 ligt de vraag voor of de commissie dit voorstel, onderdeel van het Digitale Omnibuspakket, in behandeling wil nemen.
COM(2025)838
Dit voorstel zal Europese bedrijven en organisaties in de publieke sector voorzien van een uniforme digitale tool, waarmee zij hun activiteiten en interacties kunnen digitaliseren die nu in veel gevallen nog persoonlijk moeten plaatsvinden. Bedrijven zullen documenten digitaal kunnen ondertekenen, voorzien van een tijdstempel en verzegelen; veilig geverifieerde documenten kunnen creëren, opslaan en uitwisselen; en veilig communiceren met andere bedrijven of overheidsinstanties in hun eigen land en in de andere 26 lidstaten.
Het opschalen van een bedrijf in andere lidstaten, het betalen van belastingen en het communiceren met overheidsinstanties zal in de EU eenvoudiger zijn dan ooit.
Bij brede toepassing zullen de Europese bedrijfswallets Europese bedrijven in staat stellen administratieve processen en kosten te verminderen en tot wel €150 miljard per jaar te besparen.
Bespreking
9.COM(2025)835
Communication from the Commission: Data Union Strategy - Unlocking Data for AI
Beslispunt
Wenst de commissie het voorstel in behandeling te nemen?
Onder verwijzing naar de toelichting onder agendapunt 6 ligt de vraag voor of de commissie deze mededeling betreffende een Data Union Strategy - unlocking Data for AI, onderdeel van het Digitale Omnibuspakket, in behandeling wil nemen.
Toelichting
De nieuwe Data Union-strategie schetst aanvullende maatregelen om meer hoogwaardige data voor AI beschikbaar te maken door de toegang uit te breiden, zoals via datalabs. Er wordt een Data Act Legal Helpdesk opgezet, als aanvulling op verdere maatregelen ter ondersteuning van de implementatie van de Data Act. Daarnaast versterkt de strategie de Europese datasoevereiniteit door een strategische aanpak van het internationale databeleid: een anti-lek-gereedschapskist, maatregelen ter bescherming van gevoelige niet-persoonsgebonden data en richtlijnen om een eerlijke behandeling van EU-data in het buitenland te beoordelen.
Bespreking
10.Ambassadeursconferentie 5 februari 2026
Inventarisatie
-
-Wenst de commissie specifieke thema's op te geven voor de inhoudelijke gespreksrondes?
-
-Welke leden wensen zich aan te melden voor deelname aan de ambassadeursconferentie op donderdag 5 februari 2026, 11:15-15:30 uur?
Toelichting
In het kader van de jaarlijkse Ambassadeursconferentie staat op donderdag 5 februari 2026, 11:15-15:30 uur de traditionele ontmoeting tussen de Nederlandse ambassadeurs en de leden van de Staten-Generaal gepland.
De bijeenkomst biedt alle leden van de Eerste en Tweede Kamer de mogelijkheid om kennis te maken met de (ongeveer 150) Nederlandse ambassadeurs en met hen op informele wijze van gedachten te wisselen over de werkzaamheden op de Nederlandse ambassades en de relatie daarvan met de politieke besluitvorming in Nederland.
De bijeenkomst zal bestaan uit drie opeenvolgende inhoudelijke gespreksrondes van ca. 45 minuten, waarbij Kamerleden en ambassadeurs in kleine groepen met elkaar in gesprek gaan over diverse thema’s. Er wordt een lunch aangeboden.
Indien leden wensen deel te nemen kunnen zij zich aanmelden tijdens de commissievergadering of per e-mail via het onderstaand aangegeven e-mailadres. Deze leden zullen in aanloop naar de bijeenkomst nadere informatie ontvangen.
Daarnaast kunnen leden thema’s aandragen voor de inhoudelijke gespreksrondes. De gespreksthema’s kunnen op alle denkbare beleidsterreinen liggen. De griffies van beide Kamers zullen samen met het ministerie een definitieve lijst opstellen, waarbij zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de opgegeven onderwerpen.
Een impressie van de bijeenkomst die op 29 januari 2025 plaatsvond treft u hier.
11.Mededelingen en informatie
12.Openstaande correspondentie
Hieronder is een overzicht van de openstaande correspondentie weergegeven.
Overzicht openstaande correspondentie |
|||
|---|---|---|---|
Verzonden |
Onderwerp (+link brief) |
Reactietermijn |
Toelichting |
14 februari 2024 |
Brief aan de staatssecretaris van BZK betreffende een dialoog inzake de getroffen waarborgen bij geautomatiseerde besluitvorming met hoge impact bij de overheid |
20 maart 2024 |
Onderwerp geagendeerd in commissievergadering van 15 april 2025. Commissie heeft bepaald welke accenten zij wil leggen en wacht nu op uitnodiging voor de dialoog. Uitnodiging wordt voorzien na onderzoek van BZK en na verkiezingen Tweede Kamer. Zie ook voortgangsbrief over de motie Veldhoen. |
30 mei 2025 |
Brief aan de staatssecretaris van BZK inzake de uitvoering van de motie Veldhoen c.s. over codering van algoritmen binnen het wetgevingsproces |
27 juni 2025 |
Op 11 juli jl. voortgangsbrief ontvangen. |
26 september 2025 |
Brief aan de Europese Commissie inzake de Commissiemededeling: een internationale digitale strategie voor de Europese Unie |
26 december 2025 |
|
26 september 2025 |
Brief aan de minister van BZ inzake de Commissiemededeling: een internationale digitale strategie voor de Europese Unie |
24 oktober 2025 |
|
29 oktober 2025 |
Brief aan de staatssecretaris van BZK inzake de uitvoering van motie-Fiers c.s. over diverse voorwaarden voor toetsing bij toekomstige digitaliseringswetgeving door de Eerste Kamer |
26 november 2025 |
|
Wetgeving |
|||
18 november 2025 |
Verslag Goedkeuring Verdrag tot bescherming personen met betrekking tot geautomatiseerde verwerking persoonsgegevens (36.455) |
17 december 2025 |
|
Versie: 21 november 2025 |
|||
