Beslispunt
-
1.
Wenst de commissie naar aanleiding van de brief van 13 februari 2024 (
CXLVII, O) en de vierde voortgangsbrief Masterplan basisvaardigheden van 7 oktober 2024 (31.293, E) in schriftelijk overleg te treden met de minister van OCW? Zo ja, op welke termijn?
-
2.
Hoe wenst de commissie te oordelen over de uitvoeringsstatus van de motie-Gerkens (SP) c.s. over digitale geletterdheid op lerarenopleidingen (
CXLVII, J)?
Toelichting
Tijdens het plenaire debat over grip op algoritmische besluitvorming dat op 21 maart 2023 in de Kamer is gehouden, is de motie-Gerkens (SP) c.s. over digitale geletterdheid op lerarenopleidingen aangenomen (CXLVII, J). In deze motie wordt de staatssecretaris van Digitalisering en Koninkrijkrelaties verzocht om met de minister van OCW in overleg te treden om de besturen van de lerarenopleidingen te bewegen tot het formuleren van een ambitie voor digitale geletterdheid op lerarenopleiding op landelijk niveau en hierover aan de Kamer te rapporteren.
De minister van OCW stuurde op 13 februari 2024 de Kamer een brief over de uitvoeringsstatus van de motie (CXLVII, O). In deze brief meldde de minister dat er kerndoelen voor digitale geletterdheid in ontwikkeling waren en dat over de voortgang hiervan gerapporteerd zou worden in de voorgangsrapportage Masterplan basisvaardigheden. Tijdens de commissievergadering van 12 maart 2024 besloot de commissie de uitvoeringsstatus van de motie-Gerkens (SP) c.s. als "niet uitgevoerd" te blijven beschouwen, in afwachting van de voortgangsrapportage. Bij brief van 7 oktober 2024 wordt u geïnformeerd over de voortgang van de kerndoelen digitale geletterdheid.
NB:
Pijler 5 van de voortgangsrapportage (p. 15) en de volgende passages in de brief van de staatssecretaris OCW aan de Tweede Kamer inzake de beantwoording van schriftelijke vragen over de Vierde voortgangsbrief Masterplan Basisvaardigheden van 11 oktober jl. acht u mogelijk relevant in het kader van de motie-Gerkens (SP) c.s. over digitale geletterdheid op lerarenopleidingen (CXLVII, J):
‘Het is bekend dat een te haastig doorgevoerde nieuwe aanpak of lesmethode die niet gedragen wordt binnen een schoolteam een averechts effect kan hebben. Voldoende gelegenheid voor leraren om kennis en vaardigheden op te doen is voorwaardelijk om een nieuwe aanpak te laten slagen. Daarom is er in het Masterplan veel aandacht voor teamprofessionalisering en voor duurzame onderwijsverbetering’ (p. 5-6).
‘Het onderwijs verandert regelmatig omdat het zich moet blijven verhouden tot maatschappelijke ontwikkelingen. Daarom moeten afgestudeerde leraren zich blijven ontwikkelen gedurende hun loopbaan. Er wordt niet structureel gemonitord wat de (basis)vaardigheden zijn van leraren. Het is de verantwoordelijkheid van de leraar en de school om te zorgen dat de professionalisering aansluit bij de veranderingen in het onderwijs’ (p. 8).