Plenair Bezaan bij voortzetting behandeling van het conceptbesluit tot vaststelling van het tijdstip van inwerkingtreding van de Omgevingswet



Verslag van de vergadering van 7 maart 2023 (2022/2023 nr. 21)

Status: gecorrigeerd

Aanvang: 13.44 uur


Bekijk de video van deze spreekbeurt

Mevrouw Bezaan i (PVV):

Kan ik beginnen, voorzitter? Oké. Zoals eerder gezegd, bespreken wij vandaag opnieuw de invoeringsdatum van de Omgevingswet. Het is een wet waar de PVV positief tegenover stond en, ondanks alles, nog steeds staat. De PVV-fractie heeft destijds dan ook voor deze wet gestemd, met dien verstande dat een werkbaar DSO het uitgangspunt zou moeten zijn.

Voorzitter. Laat ik maar met de deur in huis vallen. De PVV-fractie vindt het te vroeg om nu al een besluit te nemen over de invoeringsdatum van de Omgevingswet. De reden daarvan is dat er nog te veel onzekerheden zijn over de werking van het DSO, ondanks de beantwoording van de vragen door de minister. "Onvoldoende robuust" en "onvoldoende stabiel" zijn opmerkingen van experts die wij tegenkwamen in de door hen ingebrachte positionpaper. Het meest waarschijnlijke scenario volgens een van hen is een continu noodgrepenscenario. Dat klinkt niet hoopvol, maar juist zeer alarmerend. Wat te denken van deze afsluitende opmerking in een ander positionpaper? "Volop kennis te delen en te oefenen om in januari goed beslagen ten ijs te komen." Dat laatste geeft ook weinig vertrouwen, zo relatief kort voor 1 januari 2024.

Als wij daarbij de inbreng namens de omgevingsdiensten in Nederland betrekken — dat zijn de instanties die in het veld het eigenlijke uitvoerende werk van de Omgevingswet moeten gaan doen — slaat de schrik ons om het hart. In de paper van de omgevingsdiensten wordt namelijk aandacht gevraagd voor vier zorgpunten. Daar is vandaag al eerder naar verwezen. Om te beginnen de grote impact van de Omgevingswet op de omgevingsdiensten. De omgevingsdiensten in Nederland pleiten daarom voor duidelijke afspraken tussen alle betrokken bestuurlijke partijen en uitvoeringsorganisaties om de implementatie van de wet goed te faciliteren. Zij denken dan aan een periode van drie tot vier jaar, waarin het ministerie van BZK de omgevingsdiensten ondersteunt om de Omgevingswet goed in de vingers te krijgen. Het klinkt niet bemoedigend, en dan druk ik mij nog voorzichtig uit. De PVV-fractie zou graag van de minister vernemen hoe de minister tegen dit voorstel aankijkt, dus graag een reactie.

Voorzitter. Ik zal vandaag niet uitgebreid ingaan op alle vier zorgpunten van de Nederlandse omgevingsdiensten, maar het volgende wil ik u niet onthouden. Dat is "dat de omgevingsdiensten zich ervan bewust zijn dat veel verandert met de invoering van de Omgevingswet. Tegelijkertijd voelen we de maatschappelijke druk om niet in te leveren op de kwaliteit van onze diensten en/of onze producten, maar of we dat waar kunnen maken, weten we niet." Met name die laatste opmerking komt hard binnen als je bedenkt dat die gemaakt wordt door de instanties die het werk in het veld moeten gaan uitvoeren.

Tot slot wordt namens de omgevingsdiensten ook ingegaan op het DSO. Het is nieuw en volgens hen daarmee kwetsbaar in gebruik voor zowel de aanvragers, de initiatiefnemers als de behandelaars, de vergunningverleners. Kwetsbaar, en dat zo kort voor de door anderen gewenste datum van inwerkingtreding van de Omgevingswet. Maar ook de Raad van State laat in zijn positionpaper weten dat de zorgen over het DSO nog niet bij hem zijn weggenomen, waaronder de vraag of er bij inwerkingtreding een voldoende gebruiksvriendelijk, robuust DSO-systeem zal staan.

Voorzitter. Duidelijk is dat er grote zorgen bestaan bij de mensen en de instanties die met de nieuwe Omgevingswet en het DSO aan de slag moeten gaan. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de bedrijven en met name onze burgers, die er ook gebruik van moeten gaan maken en via het DSO bijvoorbeeld een vergunningsaanvraag moeten indienen. Hebben zij al voldoende kunnen trainen en oefenen? Mocht dit nog niet het geval zijn, hoe en wanneer zal dat gebeuren? Graag een reactie van de minister.

Voorzitter. In dit huis toetsen wij op rechtmatigheid, handhaafbaarheid en uitvoerbaarheid. Een goed werkend en stabiel DSO lijkt ons een minimaal vereiste voor de uitvoerbaarheid van de Omgevingswet. De PVV-fractie vertrouwt erop dat het DSO uiteindelijk goed zal functioneren, maar uit verificatie, zoals bij IKT-2 en IKT-3, blijkt dat dit nog niet het geval is.

Dit alles overziend is er voor de PVV-fractie een reden te meer om te wachten op de resultaten van IKT-4. Tot die tijd zouden we in dit huis geen besluit moeten nemen over het al dan niet vaststellen van een datum voor het in werking treden van de Omgevingswet.

Dank u wel, meneer de voorzitter. Dat was het.

De voorzitter:

Dank u wel, mevrouw Bezaan. Dan is het woord aan de heer Dessing namens Forum voor Democratie.