2.36516
Wet actualisering lichaamsmateriaalwetgeving
Beslispunt
-
-Welke fracties wensen heden inbreng te leveren voor verslag?
Toelichting
-
-Het voorstel is op 25 maart 2025 aangenomen door de Tweede Kamer. Zie bijgevoegd stemmingsoverzicht.
-
-Het doel van dit voorstel is om de wetgeving over lichaamsmateriaal te actualiseren om zo betere aansluiting te vinden bij de praktijk. In het wetsvoorstel wordt onder andere een meldpunt voor orgaanhandel voorgesteld. Dit meldpunt moet deel uitmaken van een internationaal netwerk. Zorgverleners zouden dan een melding moeten doen van patiënten die naar het buitenland zijn gegaan in verband met een orgaantransplantatie. Verder wordt er in dit voorstel een strafbaarstelling geïntroduceerd voor het gebruiken van illegaal verkregen organen. Zorgverleners die een illegaal verkregen orgaan transplanteren, worden dan vervolgd.
-
-Op verzoek van de CDA-fractie (Prins) besloot de commissie op 15 april jl. om heden inbreng te leveren voor verslag.
Internetconsultatie en uitvoeringstoetsen
-
-Cf. de notitie Uitvoerbaarheid, handhaafbaarheid en doenvermogen burgers treft u hieronder een overzicht met links naar de internetconsultatie en uitvoeringstoets
Inbreng voor verslag
3.36546
Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg
Beslispunt
Welke procedure wenst de commissie te volgen:
-
-te volstaan met een blanco verslag (geen vragen of opmerkingen, afdoen als hamerstuk of na stemming) of
-
-te volstaan met een verslag onder voorbehoud van plenaire behandeling (geen schriftelijke behandeling, wel een mondelinge), dan wel
-
-een datum te bepalen voor het leveren van inbreng voor een verslag.
NB - De commissie heeft op 4 maart 2025 besloten gedurende de behandeling van wetsvoorstel 36546 vragen te stellen en opmerkingen te maken over het Ontwerpbesluit Verbetering beschikbaarheid jeugdzorg (31839/36546, AM en 31839/36546, AO ). Het ontwerpbesluit is op 22 april 2025 ter advisering aangeboden aan de Afdeling advisering van de Raad van State.
Toelichting
-
-Het voorstel is 15 april 2025 aangenomen door de Tweede Kamer. De stemmingen over de amendementen en de moties vonden plaats op 1 april 2025. Zie bijgevoegd stemmingsoverzicht.
-
-Doel van dit wetsvoorstel is het verbeteren van de beschikbaarheid van jeugdzorg voor de meest kwetsbare kinderen. In het wetsvoorstel wordt deels uitvoering gegeven aan de opgaven die zijn geformuleerd in de Hervormingsagenda Jeugd. Ook wordt de regionale samenwerking tussen gemeenten verbeterd, net als het organiseren van de regionale en landelijke contractering van specialistische jeugdzorg.
Internetconsultatie en uitvoeringstoetsen
-
-Cf. de notitie Uitvoerbaarheid, handhaafbaarheid en doenvermogen burgers treft u hieronder een overzicht met links naar de internetconsultatie en uitvoeringstoets
Ontwerpbesluit Verbetering beschikbaarheid jeugdzorg
-
-Het ontwerpbesluit houdende wijziging van het Besluit Jeugdwet teneinde te bevorderen dat jeugdhulp en gecertificeerde instellingen voor de uitvoering van kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering steeds voldoende beschikbaar zijn (Besluit verbetering beschikbaarheid jeugdzorg ) is gebaseerd op artikel ... van het wetsvoorstel Verbetering beschikbaarheid jeugdzorg (36546); het besluit geeft invulling aan verschillende in de Hervormingsagenda Jeugd gemaakte afspraken ter bevordering van de beschikbaarheid van specialistische jeugdzorg.
-
-Het ontwerpbesluit is door de staatssecretaris van Jeugd, Preventie en Sport (JPS) is op 20 december 2024, mede namens de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid en de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, voorgehangen bij beide Kamers (31839/36546, AM) met het verzoek uiterlijk 3 februari 2025 te reageren; d.w.z. nog tijdens de behandeling van wetsvoorstel 36546 in de Tweede Kamer.
-
-Op 23 januari jl. heeft uw commissie per brief (31839/36546, AN) laten weten de gekozen voorhangprocedure van dit ontwerpbesluit, bezien vanuit de positie van de Eerste Kamer, prematuur te achten en zich het recht voor te behouden op het voorgelegde ontwerpbesluit te reageren tot het moment waarop de Eerste Kamer de finale besluitvorming over het wetsvoorstel Verbetering beschikbaarheid jeugdzorg heeft afgerond. Daarbij is verzocht in de tussenliggende periode geen onomkeerbare stappen te zetten.
-
-De Tweede Kamer heeft op 24 januari 2025 vragen gesteld over het voorgehangen Besluit verbetering beschikbaarheid jeugdzorg en tevens verzocht om een reactie op een brief van de Branches Gespecialiseerde Zorg voor Jeugd (BGZJ) over het ontwerpbesluit. De Tweede Kamer heeft de beantwoording en de gevraagde reactie op 21 februari 2025 ontvangen (TK 31839/36546, 1068).
-
-In zijn reactie van 21 februari jl. (31839/36546, AO) op de commissiebrief van 23 januari doet de staatssecretaris JPS de toezegging dat geen onomkeerbare stappen zullen worden gezet, maar dat i.v.m. spoedige inwerkingtreding van het wetsvoorstel Verbetering beschikbaarheid jeugdzorg (36546) en de daarbij behorende lagere regelgeving het ontwerpbesluit, spoedig na aanvaarding van het wetsvoorstel door de Tweede Kamer, ter advisering zal worden voorgelegd aan de Afdeling Advisering van de Raad van State. Hierbij kan worden aangetekend dat de Raad van State dus geen kennis kan nemen van eventuele vragen en opmerkingen vanuit de Eerste Kamer over het ontwerpbesluit.
-
-De staatssecretaris JPS merkt op veel waarde te hechten aan de inbreng van de Eerste Kamer over dit ontwerpbesluit. Hij geeft aan scherp te zullen letten op de gevolgen voor het ontwerpbesluit van eventuele aanpassingen van het wetsvoorstel tijdens de behandeling in zowel de Tweede Kamer als de Eerste Kamer en wat dat betekent voor de verdere procedurestappen die het ontwerpbesluit heeft te doorlopen.
-
-In de commissievergadering van 4 maart 2025 (zie: KA VWS 4 maart 2025) heeft uw commissie ingstemd met de in de brief van 21 februari 2025 (31839/36546, AO) geschetste aanpak; d.w.z. vragen stellen en opmerkingen maken over het ontwerpbesluit gedurende de behandeling van wetsvoorstel 36546.
-
-Het ontwerpbesluit is op 22 april 2025 ter advisering aangeboden aan de Afdeling advisering van de Raad van State.
Procedure
4.36679
Ongewijzigd laten verplicht eigen risico voor de zorgverzekering voor het jaar 2026
Beslispunt
Welke procedure wenst de commissie te volgen:
-
-te volstaan met een blanco verslag (geen vragen of opmerkingen, afdoen als hamerstuk of na stemming) of
-
-te volstaan met een verslag onder voorbehoud van plenaire behandeling (geen schriftelijke behandeling, wel een mondelinge), dan wel
-
-een datum te bepalen voor het leveren van inbreng voor een verslag.
Toelichting
-
-Het voorstel is op 22 april 2025 aangenomen door de Tweede Kamer. Zie bijgevoegd stemmingsoverzicht.
-
-Met dit wetsvoorstel wordt het verplicht eigen risico tot en met 2026 bevroren op €385 per jaar per verzekerde van 18 jaar of ouder.
-
-Het wetsvoorstel tot wijziging van de Zorgverzekeringswet teneinde het verlagen van het verplicht eigen risico voor de zorgverzekering per 2027 is na afronding van de internetconsultatie op 8 april 2025 ter advisering aangeboden aan de Afdeling advisering van de Raad van State.
Internetconsultatie en uitvoeringstoetsen
-
-Cf. de notitie Uitvoerbaarheid, handhaafbaarheid en doenvermogen burgers treft u hieronder een overzicht met de link naar de uitvoeringstoetsen.
Procedure
5.36682
Verzamelwet VWS 2024
Beslispunt
Welke procedure wenst de commissie - mede gelet op het verzoek van 9 mei 2025 om spoedbehandeling (36682, A) - te volgen:
-
-te volstaan met een blanco verslag (geen vragen of opmerkingen, afdoen als hamerstuk of na stemming) of
-
-te volstaan met een verslag onder voorbehoud van plenaire behandeling (geen schriftelijke behandeling, wel een mondelinge), dan wel
-
-een datum te bepalen voor het leveren van inbreng voor een verslag.
Toelichting
-
-Het voorstel is op 22 april 2025 aangenomen door de Tweede Kamer. Zie bijgevoegd stemmingsoverzicht.
-
-Dit wetsvoorstel heeft als doel om fouten in enkele wetten binnen het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport te corrigeren. Het betreft vooral technische aanpassingen, zoals het herstellen van fouten en verbeteren van onjuiste verwijzingen. Daarnaast bevat het voorstel enkele inhoudelijke wijzigingen. Zo strekt de wijziging van de artikelen 18 en 40 van de Geneesmiddelenwet in verband met de tekortbesluiten ertoe om een eerdere praktijk van de juiste wettelijke grondslag te voorzien. Tekortenbesluiten zijn belangrijke instrumenten in de oplossing van geneesmiddelentekorten.
-
-In verband met de reparatie op het punt van de tekortbesluiten heeft de minister van van VWS de Eerste Kamer op 9 mei 2025 per brief (36682, A) verzocht het wetsvoorstel met spoed te behandelen.
Internetconsultatie en uitvoeringstoetsen
-
-Cf. de notitie Uitvoerbaarheid, handhaafbaarheid en doenvermogen burgers treft u hieronder een overzicht met de link naar de uitvoeringstoetsen.
Procedure
6.JOIN(2025)130
Gezamenlijke mededeling over de strategie voor een paraatheidsunie
Beslispunt
-
-Wenst de commissie, gelet op de inhoud van het gepubliceerde voorstel, deze gezamenlijke mededeling over te dragen aan de commissies J&V en BDO?
Toelichting
-
-Op 15 april heeft de commissie dit (niet wetgevende) voorstel als prioritair aangemerkt. Dit dossier maakt daarmee deel uit van het (nog vast te stellen) Europees Werkprogramma Eerste Kamer 2025.
-
-Het als prioritiar aangemerkte voorstel is inmiddels gepubliceerd (JOIN(2025)13). Naar aanleiding daarvan kan worden geconcludeerd dat het bij nader inzien een onderwerp betreft op het terrein van de commissies J&V en BDO, zodat het aangewezen voorkomt het voorstel over te dragen aan die commissies.
-
-In de Tweede Kamer wordt het voorstel door de commissie J&V behandeld. Op 24 april 2025 besloot de commissie het voorstel op de reguliere behandelwijze te volgen.
-
-Het BNC-fiche is op 9 mei jl. ontvangen en ter informatie bijgevoegd.
Procedure
7.Mededelingen en informatie
A - Reactie verkenning aanvullende bevoegdheidsgrondslagen Wet publieke gezondheid
Op 25 april 2023 (25295, BW) is de Kamer geïnformeerd over de aanpak van de verkenning naar mogelijke aanvullende bevoegdheidsgrondslagen voor de bestrijding van A1-infectieziekten in de Wet publieke gezondheid (Wpg). In de brieven van 13 oktober 2023 (36194, AA) en 28 juni 2024 (36194, AE) is de Kamer nader geïnformeerd.
Per brief van 14 april 2025 (25295/36194, CJ) geeft de minister van VWS haar reactie op de uitkomsten van de verkenning naar aanvullende bevoegdheidsgrondslagen voor het nemen van collectieve maatregelen bij een A1-infectieziekte met pandemisch potentieel in de Wpg.
Volgens de brief wordt met deze reactie voldaan aan een toezegging aan de Eerste Kamer. In dat verband wordt abusievelijk verwezen naar toezegging T11801. Dit is echter geen door de Eerste Kamer geregistreerde toezegging; bij navraag is gebleken dat dit een interne codering is van het ministerie van VWS. Met de brief van 14 april heeft de minister uitvoering willen geven aan haar aankondiging van 22 oktober 2024 (verslag schriftelijk overleg 36194, AF, blz. 6) om de reactie op de uitkomsten van de verkenning (voor het kerstreces) naar de Kamer te sturen.
B - Iedereen bijna ziek - Over de keerzijden van diagnose expansie, RVS-advies
Het gebruik van diagnostiek en screening en het stellen van diagnoses nemen toe. Deze diagnose-expansie heeft voordelen, maar ook nadelen. Wat doet het bijvoorbeeld met de samenleving als steeds meer mensen een pre-ziekte hebben? In het advies Iedereen bijna ziek - Over de keerzijden van de diagnose expansie van 15 april 2025 stelt de Raad voor de Volksgezondheid & Samenleving (RVS) dat de keerzijden van diagnose-expansie structureel onderbelicht zijn en dat diagnose-expansie begrensd moet worden. De Raad doet in het advies concrete aanbevelingen voor de overheid en het zorgveld om tegenwicht te bieden aan de drijvende krachten achter diagnose-expansie.
In een begeleidend schrijven (bijgevoegd) doet de RVS het aanbod dit advies desgewenst middels een technische briefing verder toe te lichten.
Signaleringen Tweede Kamer documenten:
C - Reactie staatssecretaris VWS (JPS) op RVS-advies 'Op onze gezondheid'
Op 18 april 2023 heeft de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving (RVS) het advies ‘Op onze gezondheid ’ gepubliceerd. Dit advies richt zich op de vraag welke inrichting van het stelsel voor de publieke gezondheidszorg passend is om huidige en toekomstige uitdagingen het hoofd te bieden. Op 23 mei 2023 is het advies aangeboden aan de Tweede Kamer (TK 32793, 693). Daarbij is toegezegd dat de aanbevelingen die de RVS doet met relevante partijen zal worden besproken en dat de reactie aan een nieuw kabinet wordt overgelaten. In zijn brief van 16 april 2025 aan de Tweede Kamer (TK 32793, 823) geeft de staatssecretaris van VWS (JPS) zijn reactie op het advies van de RVS, mede in relatie tot de verdiepingssessies die hebben plaatsgevonden met veldpartijen over de publieke gezondheid. Hij beziet dit in relatie tot de transitie (het Integraal Zorgakkoord (IZA) en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA)), waarin de beweging van zorg naar gezondheid zich al geruime tijd bevindt en waar in het Aanvullend zorg- en welzijnsakkoord (AZWA) nadere afspraken over zullen worden gemaakt.
D - Vervanging abonnementstarief Wmo 2015 door inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage (ivb)
Op 26 maart 2025 is het wetsvoorstel Wet vervanging abonnementstarief Wmo 2015 (36713) ingediend bij de Tweede Kamer. Het wetsvoorstel schaft het huidige Wmo-abonnementstarief van € 21 per maand af. Voor maatwerkvoorzieningen wordt het abonnementstarief vervangen door een inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage (ivb). De uitwerking van het wetsvoorstel is geregeld in het Besluit vervanging abonnementstarief Wmo 2015. De ontwerpversie van dit besluit (+ bijbehorende documenten) is op 25 april 2025 aan de Tweede Kamer aangeboden (TK 36713, 5 - bijgevoegd). Het betreft geen aanbieding in het kader van een voorhangprocedure. De aanbieding strekt ertoe de parlementaire behandeling van het wetsvoorstel te vereenvoudigen doordat daarmee bij voorbaat een aantal vragen over de vormgeving van de ivb wordt beantwoord die naar aanleiding van het wetsvoorstel zouden kunnen opkomen. Zodra de Tweede Kamer het wetsvoorstel heeft aangenomen, zal het ontwerpbesluit ter advisering worden voorgelegd aan de Raad van State.
De tijdelijke commissie Grondrechten en constitutionele toetsing van de Tweede Kamer heeft besloten, gelet op het dictum en het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State, een adviestraject te starten voor het wetsvoorstel. De tijdelijke commissie zal haar advies in een openbare brief aanbieden aan de commissie VWS en de Kamer ten behoeve van de verdere behandeling van het voorstel. De commissie VWS heeft de inbrengdatum voor het verslag vastgesteld op woensdag 14 mei 2025.
Om de ivb per 1 januari 2027 in te kunnen voeren (de beoogde inwerkingtredingsdatum) dienen de Wet vervanging abonnementstarief Wmo 2015 en het bijbehorende besluit uiterijk 1 april 2026 in het Staatsblad te worden gepubliceerd.
8.Rondvraag
9.Ter herinnering: openstaande correspondentie en wetgevingsverslagen commissie VWS
-
-Hieronder is een overzicht van de openstaande correspondentie weergegeven (dit betreft brieven en wetgevingsverslagen).
-
-Een overzicht van wetsvoorstellen die bij de commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) in (schriftelijke) behandeling zijn, is via deze LINK te raadplegen.
-
-Een overzicht van VWS-wetsvoorstellen in behandeling bij de Tweede Kamer is te raadplegen via deze LINK.
Overzicht openstaande correspondentie en wetgevingsverslagen |
|||
---|---|---|---|
Verzonden |
Onderwerp + link |
Reactietermijn |
Toelichting |
CORRESPONDENTIE: |
|||
2024-10-24 |
SO - Uitkomst bestuurlijk overleg register zorgfraude; Link brief: 28828 |
na afronding bestuurlijk overleg |
|
WETGEVING: |
|||
2017-03-14 |
Voorlopig verslag - initiatiefvoorstel Leijten, Slootweg en Ploumen Verbod op winstuitkering door zorgverzekeraars (34522); |
n.v.t. |
De commissie VWS heeft op 13 juni 2017 besloten, conform het verzoek van de initiatiefnemers (34522, G), dit initiatiefvoorstel aan te houden in afwachting van de aangekondigde novelle. Deze novelle is op 13 juli 2018 ingediend bij de Tweede Kamer (34995 → Tweede Kamerleden Dijk, Krul en Bushoff (TK 34995, 4)) |
2025-05-09 |