De Eerste Kamer der Staten-Generaal heeft door haar samenstelling en bevoegdheden een eigen plaats in het politieke bestel. De taken van de Eerste Kamer liggen op het gebied van de wetgeving en het controleren van de regering. Daarnaast controleert de Eerste Kamer de totstandkoming van Europees beleid en regelgeving.

De griffie ondersteunt de Eerste Kamer bij de uitvoering van deze (grond)wettelijke taken.

De Eerste Kamer biedt een gestructureerde maar dynamische werkomgeving, waarbij geen dag hetzelfde is. De griffie werkt onafhankelijk, integer, dienstverlenend en proactief, waarbij enthousiaste en deskundige collega's flexibel en collegiaal samenwerken.

Momenteel is er een vacature voor:

ICT-/Informatieadviseur

Functieomschrijving

De Eerste Kamer der Staten-Generaal heeft een rijke historie én is een moderne organisatie. We vergaderen al zeker tien jaar papierloos, werken als een van de eerste overheden volledig in de cloud en maken in onze vergaderingen gebruik van audiovisuele middelen voor onder meer livestreams en video on demand. In deze dynamische omgeving zorg jij als informatieadviseur samen met je ICT-collega’s voor optimale digitale ondersteuning voor de 75 Kamerleden en zo’n 80 griffiemedewerkers.

Je brengt hun behoeften en wensen in kaart en vertaalt die naar de inrichting of aanpassing van de informatie- en audiovisuele systemen en applicaties. Zo ga je bijvoorbeeld met de leverancier in gesprek om de inrichting van het cms achter eerstekamer.nl te optimaliseren. In overleg met de portfoliomanager bepaal je de prioriteiten. Daarbinnen krijg je veel vrijheid om te bepalen met welke vraagstukken je aan de slag gaat. Je bent zelf continu scherp op verbetermogelijkheden. Proactief draag je daarvoor innovatieve oplossingen aan.

De focus van jouw werkzaamheden ligt op ICT vraagstukken, voorbeelden hiervan zijn nadere uitwerking van het strategisch informatiebeleid of het aansturen van projecten. Daarnaast ben je inzetbaar voor audiovisuele middelen en de website van de Eerste Kamer. Het leeuwendeel van je werk bestaat uit tactische advisering. Maar af en toe steek je ook op operationeel niveau je handen uit de mouwen. Als achtervang van de functioneel beheerder in je team los je dan incidenten op. Het mooie is dat je zo nog meer inzicht krijgt in hoe systemen en applicaties in de praktijk werken.

De dinsdag, daar draait het uiteindelijk om. Dan vergaderen de leden van de Eerste Kamer. Dankzij jou en je collega’s werkt de livestream dan vlekkeloos en kan iedereen veilig de benodigde stukken openen. Die vergaderdag is het ijkmoment voor je werk. Verloopt die dag helemaal soepel en zijn de Kamerleden en medewerkers blij met de werking van de systemen en applicaties? Dan ben jij ook tevreden.

Functie-eisen

  • Je hebt een hbo-diploma.
  • Je hebt minimaal drie jaar relevante werkervaring en vindt het interessant om dicht op het politieke vuur te werken.
  • Je hebt kennis van ICT en informatievoorziening en bij voorkeur van audiovisuele middelen.
  • Je hebt ervaring met projectmatig werken
  • Je kunt je inleven in de gebruikers en hen adviseren over vraagstukken op het gebied van ICT, informatievoorziening en audiovisuele middelen.
  • Je kunt processen vertalen naar techniek en verbeter- en projectplannen opstellen en presenteren.
  • Je staat als adviseur stevig in je schoenen en kunt mensen overtuigen van jouw ideeën en oplossingen.
  • Je bouwt makkelijk een netwerk op en zet je graag in voor een goede samenwerking met collega’s en leveranciers.

Arbeidsvoorwaarden

Salarisniveau: Schaal 11, CAO Rijk

Minimum salaris: € 3.344,91 bruto per maand

Maximum salaris: € 5.139,78 bruto per maand

Het genoemde salaris is gebaseerd op een volledige werkweek van 36 uur.

Dienstverband: Tijdelijke arbeidsovereenkomst met uitzicht op een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd

Aantal uren per week: 36

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast het salaris ontvang je een individueel keuzebudget (IKB). Het IKB bestaat uit geld (16,37% van je bruto jaarsalaris) en tijd. Met het IKB maak jij de keuzes die bij jou passen en kun je een deel van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een deel van je maandinkomen te laten uitbetalen wanneer jij dat wenst. Ook kun je dit budget omzetten in verlof en andersom of besteden aan fiscaalvriendelijke doelen. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer verschillende studiefaciliteiten, bedrijfsfitness, volledige vergoeding van je ov-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof.

Eerste Kamer

De Eerste Kamer is onderdeel van de volksvertegenwoordiging, ook wel de senaat genoemd. Neemt de Tweede Kamer een wet aan? Dan moet de Eerste Kamer deze ook nog beoordelen. Er zitten 75 leden in de Eerste Kamer die gekozen zijn door de leden van de provinciale staten. De leden van de provinciale worden weer eens in de vier jaar gekozen door burgers. Verder is de Eerste Kamer onderdeel van de Hoge Colleges van Staat, samen met de Tweede Kamer, Raad van State, Algemene Rekenkamer en de Nationale Ombudsman.

Team ICT

Het team ICT van de Eerste Kamer ondersteunt zo’n 80 medewerkers van de griffie en de 75 Eerste Kamerleden. Met jou erbij zijn we met z’n vieren. Daarom verdelen we het werk goed en besteden we veel werk uit aan leveranciers. Binnen het team zijn de twee functioneel beheerders het eerste aanspreekpunt voor iedereen met ICT-problemen. Jij inventariseert als informatieadviseur behoeftes van gebruikers en verbindt die met de technische mogelijkheden. Hierbij werk je samen met de functioneel beheerders. En met de senior informatieadviseur met wie je je werkzaamheden afstemt en zo nodig de achtervang van bent.

De sfeer in het team is informeel. Alleen op dinsdag gaan we formeel gekleed, want dan vergadert de Eerste Kamer. Verder kun je makkelijk binnenlopen bij bijvoorbeeld de directeur Organisatie – waar jouw team onder valt – of zelfs de griffier.

Bijzonderheden

  • Je hebt de mogelijkheid om thuis te werken. Daarover maak je afspraken met je leidinggevende.
  • Een assessment kan deel uitmaken van de selectieprocedure.
  • Heb je vragen over de functie? Neem dan contact op met Kim Kasten, Senior informatieadviseur/ICT Coördinator via 06 11750376 of kim.kasten@eerstekamer.nl.
  • Vragen over de procedure kun je stellen aan Tonnie van der Harst, Adviseur bedrijfsvoering/P&O via 06-21166912.
  • Solliciteren? Mail je motivatie en cv uiterlijk vrijdag 3 juni 2022 naar sollicitaties.eerstekamer@rijksoverheid.nl