Werken bij de Eerste Kamer



De Eerste Kamer der Staten-Generaal heeft door haar samenstelling en bevoegdheden een eigen plaats in het politieke bestel. De taken van de Eerste Kamer liggen op het gebied van de wetgeving en het controleren van de regering. Daarnaast controleert de Eerste Kamer de totstandkoming van Europees beleid en regelgeving.

De griffie ondersteunt de Eerste Kamer bij de uitvoering van deze (grond)wettelijke taken.

De Eerste Kamer biedt een gestructureerde maar dynamische werkomgeving, waarbij geen dag hetzelfde is. De griffie werkt onafhankelijk, integer, dienstverlenend en proactief, waarbij enthousiaste en deskundige collega's flexibel en collegiaal samenwerken.

Openstaande vacatures

Senior informatieadviseur voor 36 uur per week

De Eerste Kamer was in 2011 het eerste parlement ter wereld dat haar leden digitaal en papierloos ondersteunde. Het belang van een uitstekende I-voorziening en daarbij behorende ICT-ondersteuning is het afgelopen decennium alleen maar toegenomen en vormt de kern van de werkzaamheden van de ICT-eenheid.

De hele week, maar met name op de vergaderdagen werk je intensief samen met deskundige, flexibele en betrokken collega’s om de 75 Kamerleden en je ca. 60 griffiecollega’s te voorzien van de digitale ondersteuning die zij nodig hebben.

Je komt te werken bij de directie Organisatie. De directie Organisatie omvat alle taken op het gebied van bedrijfsvoering, communicatie en protocol van de Eerste Kamer. Dit betreft de taakvelden van het secretariaat van de Voorzitter en Griffier en de raadadviseur van de Griffier, alle (buitenlandse) protocollaire aangelegenheden en communicatie, veiligheid en huisvesting, de financieel-economische aangelegenheden inclusief inkoop, personeel en organisatie, informatievoorziening en ICT, postregistratie en archivering, de receptietaken, de huishoudelijke dienst, facilitaire zaken, de bodedienst, de chauffeurstaak en adviserende en ondersteunende werkzaamheden bedrijfsvoering breed.

Functieomschrijving

De senior informatieadviseur ontwikkelt (strategisch) beleid met betrekking tot de (digitale) informatievoorziening van de Eerste Kamer in brede zin, en geeft leiding aan projecten op dit terrein. Het beleid staat in het teken van een goede ondersteuning van het primaire proces van de Kamer waarbij de functiehouder inspeelt op politieke, maatschappelijke en organisatorische ontwikkelingen.

Kerntaken

  • Signaleren, volgen en evalueren van ontwikkelingen op het gebied van informatievoorzieningen en het verrichten van onderzoek.
  • Ontwikkelingen op het gebied van informatievoorzieningen vertalen in beleidsvoorstellen en draagvlak zoeken voor strategieën op het gebied van ICT/AV en informatievoorzieningen.
  • Verantwoordelijk voor de totstandkoming, realisatie en communicatie van plannen, projecten en programma’s op het gebied van informatievoorziening.
  • Opstellen van een meerjarenplan informatievoorziening met daarin de beleidslijnen op het gebied van ICT en informatievoorziening.
  • Opstellen van het jaarplan (digitale) informatievoorziening, inclusief ICT en AV (inzet, onderhoud, doorontwikkeling en budget).
  • Bevorderen van de samenhang tussen de toepassing van instrumenten en beleid binnen de informatievoorziening.
  • Aansturen van ontwikkel- en implementatieprojecten voor nieuwe en/of omvangrijke wijzigingen in bestaande systemen.
  • Verantwoordelijk voor de analyse van consequenties voor werkprocessen, mogelijkheden en knelpunten bij integratie met systemen en applicaties.
  • Optreden als opdrachtgever naar externe partners.
  • Verantwoordelijk voor de IV, AV en ICT en ligt hierover verantwoording af aan de CIO (directeur Organisatie).
  • Optreden als coördinator ICT, tevens adviserend MT-lid

Als senior informatieadviseur heb je contact met de Griffier en het management over informatieaangelegenheden, AV, ICT en over de afstemming van het vastgestelde beleid. Daarnaast heb je contact met de gebruikers over het gebruik van apparatuur en programmatuur. Ook heb je contact met externe partners en adviseurs en de overige Hoge Colleges van Staat over ICT- en AV-aangelegenheden.

Functie-eisen

Je bent een gedreven en energieke medewerker met een duidelijke zienswijze op de actuele situatie en de toekomst van informatievoorziening. Je hebt een hands on mentaliteit, gaat zelfstandig te werk, en je bent sterk in het herkennen en analyseren van belangrijke informatie op verschillende beleidsterreinen. Daarnaast kom je met nieuwe oplossingen en ideeën, en heb je een flexibele instelling. Je komt te werken in een politiek omgeving waarbij voor deze functie een zeker gevoel voor politieke verhoudingen wordt gevraagd. En je tegelijkertijd bewust bent van de gevolgen die je handelen op de politieke omgeving heeft.

Wat neem je mee?

  • Afgeronde relevante WO opleiding met een ICT component of aanvullende opleidingen
  • Minimaal 5 jaar relevante werkervaring
  • Diepgaande kennis over informatievoorziening
  • Kennis over audiovisuele middelen, zoals videoconferencing en webcasting
  • Kennis van moderne talen (goede kennis van op zijn minst Engels)
  • Kennis van of affiniteit met het werken in een politieke omgeving, en/of de bereidheid je daarin te verdiepen.
  • Vaardig in het opbouwen van een netwerk/relatiebeheer
  • Vaardig in het formuleren van verbeter- en projectplannen en het presenteren van adviezen
  • Vaardig in project- en programmamanagement
  • Vaardig in het coördineren van een (klein) team
  • Vaardig in het vormen van een I-strategie en deze vertalen naar oplossingen

Arbeidsvoorwaarden

Het salaris wordt vastgesteld op basis van opleiding en ervaring en bedraagt maximaal

€ 5710,80 bruto per maand (schaal 12, CAO Rijk) op basis van een 36-urige werkweek. Afhankelijk van het aantal jaren werkervaring als coördinator binnen het ICT/IV/AV-gebied kan een toelage ter hoogte van maximaal € 450,00 bruto per maand worden toegekend. Naast het salaris ontvang je een Individueel Keuzebudget (IKB). Het IKB bestaat uit geld (16,37% van je bruto jaarsalaris) en tijd.

Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd.

Informatie

Voor informatie over de vacature kunt u contact opnemen met Robin de Raad, senior Informatieadviseur, tel. 06-11743306. Uw motivatiebrief en CV kunt tot en met 18 april 2021 mailen naar sollicitaties.eerstekamer@rijksoverheid.nl.