De Minister van Infrastructuur en Milieu zegt de Kamer, naar aanleiding van vragen en opmerkingen van de leden Ester en Vliegenthart, dat zij weliswaar geen aparte integrale evaluatie van de Crisis- en herstelwet meer gaat doen, maar zegt de Kamer wel toe dat de evaluatie zal plaatsvinden in aanloop naar de indiening van de Omgevingswet door uitgebreide consultaties met alle stakeholders. Daar komen ook evaluaties bij op specifieke onderdelen, zoals de reactieve aanwijzing of het procesrecht. Ook zegt de minister toe om jaarlijks voortgangsrapportages met betrekking tot de Crisis- en herstelwet te blijven sturen.
Nummer | T01718 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 19 maart 2013 |
Deadline | 1 januari 2015 |
Verantwoordelijke(n) | Minister van Infrastructuur en Milieu |
Kamerleden | Dr. P. Ester (ChristenUnie) dr. A. Vliegenthart (SP) |
Commissie | commissie voor Infrastructuur, Milieu en Ruimtelijke Ordening (IMRO) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | legisprudentie |
Onderwerpen | consultaties evaluaties Omgevingswet voortgangsrapportage |
Kamerstukken | Permanent maken Crisis- en herstelwet en aanbrengen verbeteringen inzake het omgevingsrecht (33.135) |
Handelingen I 2012/13, 21, item 3, blz. 21:
Minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus:
De heer Ester van de ChristenUnie vroeg ook nog speciaal naar een integrale evaluatie. De heer Ester vroeg of wij die konden toezeggen. Ik gaf al aan dat de hele wet inmiddels geëvalueerd is. Dat is gedaan bij de voortgangsrapportages vorig jaar. Die hebben wij in de vorm van een evaluatie gegoten. Daarmee hebben wij een min of meer integrale evaluatie gedaan. Een structurele verankering van de onderwerpen van de Crisis- en herstelwet komt aan de orde bij de Omgevingswet. Dit komt ook aan de orde bij de wijziging van de Algemene wet bestuursrecht. Ik heb begrepen dat de motie uit de Tweede Kamer vooral betrekking had op hoofdstuk 1. Hoofdstuk 1 is daarom apart geëvalueerd. Wij zullen jaarlijks voortgangsrapportages blijven sturen. Wij blijven dus kijken naar de werking van de wet en naar de werking in de praktijk.
Het doel van de verlenging van de Crisis- en herstelwet is om de voordelen die de Crisis- en herstelwet bood, namelijk om projecten en maatschappelijke initiatieven sneller en beter van de grond te laten komen, te behouden totdat de Omgevingswet klaar is. Daarmee wordt die dus voor onbepaalde tijd verlengd en loopt die niet vooruit op de Omgevingswet. Wij willen geen tussentijdse aanpassing doen. Bij de Omgevingswet zullen wij de Crisis- en herstelwet misschien niet een-op-een overnemen, maar naar aanleiding van de evaluaties en voortgangsrapportages die wij tot die tijd doen, zullen wij bekijken wat het meest verstandig is.
Handelingen I 2012/13, 21, item 3, blz. 35:
Minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus:
(...)
De woordvoerders van de ChristenUnie en de SP vroegen of er nog een integrale evaluatie komt en zo ja, hoe die dan precies zal plaatsvinden. Ik ga geen aparte integrale evaluatie van de Crisis- en herstelwet meer doen omdat deze in the end zal opgaan in de Omgevingswet. Ik zeg wel toe dat de evaluatie zal plaatsvinden in aanloop naar de indiening van de Omgevingswet door uitgebreide consultaties met alle stakeholders. Daar komen ook evaluaties bij op specifieke onderdelen, zoals de reactieve aanwijzing of het procesrecht.
Brondocumenten
-
behandeling Handelingen EK 2012/2013, nr. 21, item 3, blz. 3-36
-
2 februari 2016
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
26 januari 2016
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
18 januari 2016
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
10 juni 2014
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
2 juni 2014
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten: -
6 mei 2014
nieuwe deadline: 1 januari 2015
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
15 april 2014
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
19 maart 2013
toezegging gedaan