Gemma van Zeventer en Annemarie Goedvolk over de muziek bij de inhuldiging: "Hoor wat we hebben, koester dat!"



De Staten-Generaal website interviewt op weg naar 30 april 2013 een aantal mensen over de inhuldiging. Dit keer is het woord aan Gemma van Zeventer en Annemarie Goedvolk, betrokken bij de samenstelling van de muziek bij de inhuldiging.

1. Hoe zijn jullie bij de inhuldiging betrokken geraakt?

Gemma van Zeventer : ”Ik ben al een heel aantal jaren betrokken bij de samenstelling van het programma voor het 5 mei-concert op de Amstel. Redelijk snel nadat Koningin Beatrix haar abdicatie had aangekondigd, werd ik gebeld, dankzij een aanbeveling van de directeur Nationaal Comité 4 en 5 mei, door de Griffier van de Eerste Kamer met de vraag of ik betrokken wilde zijn bij de muziek voor de inhuldiging. Ik vond dit een grote eer, dus ik heb toegezegd. Cultuur zit in mijn hart en dan is het zó mooi als je op deze manier via je werk een bijdrage aan de muziek bij de inhuldiging mag leveren. Ik had overigens wel een voorwaarde: dat Annemarie Goedvolk er ook bij betrokken zou zijn. Ik ben wat je noemt een generalist en zij een specialist. Zij weet altijd verrassende, prachtige en óók voor een breed publiek toegankelijke stukken te vinden.“

Annemarie Goedvolk : “Het telefoontje van Gemma was een grote verrassing. En vier dagen later zaten we al met onze eerste ideeën bij de Griffiers van de Eerste en Tweede Kamer. Vanuit daar gingen we een heel mooi proces in om tot de muzieksamenstelling te komen. Er werden muziekstukken voorgesteld door de Voorzitter van de Eerste Kamer en bij beide Griffiers straalt de liefde voor muziek er van af. In onze vergaderingen neurieden zij vaak spontaan de melodie als ik een bepaald muziekstuk voorstelde. Heel fijn als je zo inhoudelijk met elkaar kunt werken. Het is kortom een bijzonder project om aan mee te mogen werken, en heel eervol.”

2. Wat is jullie rol?

Gemma van Zeventer : “Annemarie is meer inhoudelijk met de muziek bezig en ik kijk en luister mee hoe het overkomt op het hele brede publiek, niet alleen in de kerk maar ook thuis voor de buis. Spreekt het aan? Is het te lang, is het te kort? Past het binnen het grotere plaatje? Ook houd ik me bezig met de wat meer praktische en logistieke zaken en met de line-up. Alles in goed overleg met Annemarie natuurlijk. Onze samenwerking verloopt heel soepel.

Annemarie Goedvolk : “Ik houd me inderdaad vooral bezig met de details van de muziek. Ik heb ook de uitnodigingen aan de ensembles en solisten mogen doen. De reacties die je dan krijgt aan de telefoon zijn zo leuk! Sommige musici vroegen wel drie keer of het echt waar was... Het is een heel fijne samenwerking met de verschillende ensembles en er is in gezamenlijkheid een prachtig afwisselend programma tot stand gekomen. We hebben ondanks de korte voorbereidingstijd zelfs kans gezien om enkele muziekstukken speciaal voor de gelegenheid te laten arrangeren en een speciale liedtekst laten maken.”

3. Waar is bij de muziekkeuze op gelet?

Gemma van Zeventer : “Wij zijn eerst gaan kijken naar wat er in 1980 is gedaan. De muziek was toen heel groot en zwaar, terwijl je in deze ruimte eigenlijk al met wat kleinere en lichtere muziek een ongelooflijk mooi effect kunt bereiken. Bovendien leven we nu in een heel andere tijd dan toen: men gaat anders met klassieke muziek om. Mensen willen graag afwisseling horen, dat past meer bij de nieuwe generatie, waar de aanstaande Koning ook toe behoort.

Wij hebben er dus bewust voor gekozen om met vier gezelschappen te werken: Amsterdam Sinfonietta, het Nederlands Blazers Ensemble, het Nederlands Kamerkoor en het Nieuw Amsterdams Kinderkoor. Dat zorgt er voor dat we vier totaal verschillende werelden kunnen samenbrengen en een gevarieerd programma kunnen bieden. De keuze voor deze ensembles heeft deels ook de keuze voor de muziekstukken bepaald. Toch waren er genoeg stukken om uit te kiezen. Bij een inhuldiging denk je misschien gelijk aan de Coronation music van Händel, maar dat vonden we hier toch niet bij passen. Wat we nu hebben is zó origineel en zó mooi, dat we gelijk dachten: dat is het.”

Annemarie Goedvolk : “We hebben behalve op afwisseling ook gelet op de emotionele lading die muziek kan toevoegen aan de bijeenkomst in De Nieuwe Kerk. 30 april is een dag waarin heel veel verschillende emoties bij elkaar komen: het begin van een nieuwe periode met een nieuwe Koning, maar ook het afscheid van Prinses Beatrix; er zijn serieuze en plechtige momenten, maar er is ook vrolijkheid. Muziek kan dit onderstrepen en versterken.”

4. Wanneer is 30 april voor jullie geslaagd?

Gemma van Zeventer : “Ik ben iemand die op de timing let, dus als we er in slagen dat het allemaal prachtig in elkaar overvloeit tot het moment dat de koperen bel aan het eind van de vergadering klinkt, ben ik blij. Een kleine hapering is daarbij geen ramp. Het gaat er om dat iedereen - zowel in de kerk als daarbuiten - wordt meegesleept in het bijzondere gevoel dat deze inhuldiging teweeg brengt. Muziek kan daar een prachtige rol in spelen. Er is zelfs één stuk waarvan ik hoop en verwacht dat iedereen een brok in de keel krijgt.

Daarbij wil ik nog opmerken dat ik het fantastisch vind dat Nederland op 30 april dankzij deze ensembles (weer) kan horen en ervaren wat een rijke en prachtige ensemblecultuur wij in Nederland hebben opgebouwd, een cultuur die door de grote bezuinigingen nu in heel zwaar weer terecht is gekomen. Ik zou willen zeggen: hoor wat we hebben, koester dat en laat het niet verloren gaan!"

Annemarie Goedvolk : “Voor mij is het eerlijk gezegd nu al geslaagd. Doordat ik betrokken ben bij het werk achter de schermen, zie ik iedere dag hoe ontzettend veel mensen verschrikkelijk hard werken om de dag tot een succes te maken. Alle musici en hun staf zetten alle zeilen bij om tot een topprestatie te komen. Ik verheug me enorm op die dag en hoe alles gaat klinken in De Nieuwe Kerk.”


Deel dit item: